Monday, November 30, 2009

Hari Merai



Sudah menjadi tradisi rumah di Titi Gajah akan meriah dengan kedatangan tetamu jauh dan dekat. Beraya sambil menjalinkan silaturrahim. Sudah pasti selaku tuan rumah maka akan berbincang menu yang akan disajikan. Laksa 7kg memang sudah lama luak, jadi untuk raya kedua kami memutuskan untuk memasak bihun sup. daging korban yang dibawa pulang segera diproses bagi membolehkan segera direbus dan dijadikan hidangan hari raya kedua ini. Bantuan tenaga tambahan membantu mempercepatkan tugas memasak. Bila sudah letih memasak biasanya tukang masak takat ambik bau sahaja, dah hilang selera nak makan walaupun aroma sup sangat menggetar perasaan.



B

Siap memasak perlu pula memastikan rumah siap berkemas agar sedap mata memandang. Ketika ini anak-anak saudara yang sudah remaja menjadi skuad bantuan. Jadi bila tetamu datang dapatlah diraikan dengan hati yang puas dan tidak terkocoh-kacah lagi. Jadi kata kuncinya di sini. Buat persedian awal dan dapatkan tenaga sokongan. Ini yang bestnya bila berbaik denagn jiran, buat sahaja satu talian hayat insyaallah adalah yang datang menghulur pertolongan.

Di hari yang sama juga Zaffran yang diaqiqahkan hari itu, memang buat hal betul. Malam  dah lah asyik terjaga siang asyik nak paksa abahnya dokong. Kesian abah! Mungkin dia rimas kerana ramai sangat  orang kat rumah neneknya. Lihatlah kat belakang tu, bukan main bersepah lagi. Biasalah kan! Kalau nak mudah order saja dari caterer tapi keseronokan memasak tak dapat dirasai dan anak-anak pun tidak dibiasakan supaya ringan tulang dan belajar menyumbang tenaga. Bila jam sudah menunjuk ke angka 11 malam , masing-masing sudah keletihan. Walaupun belum siap berkemas tetapi badan yang letih dan mata yang sudah tak sanggup dibuka membuatkan kami semua segera mencari tempat untuk merebahkan badan. Mudah-mudahan esok masih ada.



No comments: