Tuesday, December 28, 2010

Menghitung Hari

Berapa hari sahaja lagi tahun 2010 akan pergi meninggalkan kita. Begitu juga dengan diri kita. Kita beranjak ke tahun baru ke usia baru dan tetap membawa bersama segala kenangan silam. Yang pahit, yang manis dan itu adalah lumrah kehidupan. Bukan semua manusia dapat menerima ujian Allah dengan sabar . Sesungguhnya Allah menguji kita dengan apa yang mampu kita tanggung. Berhentilah mengeloh, berdoalah. Kita akan melangkah ke tahun baru. Dan ketika ini kita siap memasang impian,angan-angan dan azam untuk membina kehidupan dan diri ke arah yang lebih baik dari tahun ini. Semua orang merancang tetapi berapa orang yang mampu beristiqamah dan mendisiplinkan dirinya. Apa-apa pun resolusi tahun baru kita semuanya bermula dengan diri kita, Jika ingin berubah dari yang buruk kepada yang lebih baik kita tidak payah menunggu hingga datang tahun baru. Islam telah lama mengajar  kita supaya menjadikan hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini.

Ingati Allah tika senang 

Jam kehidupan terus berputar samada kita mahu ia bergerak cepat atau lambat. Dan selagi bernama manusia kita tidak akan pernah berhenti menanti dan menghitung hari. Saya juga tidak terkecuali. Banyak benar yang dinanti dan ditunggu. Jika sebulan lalu saya asyik melihat kalendar bila SPM akan tamat dan kini anak saya sudah pun ada di hadapan mata. Jika dua bulan lepas hati resah menanti keputusan PMR diumumkan tapi
pada saat ini hati sudah reda debarannya. Syukur di atas nikmatNya.

Rasa bahagia bila doa dikabul Allah
.Saya kembali sibuk memaksa anak-anak mengemas peralatan dan pakaian mereka. Seorang akan ke Kem PLKN di Kedah dan seorang lagi akan kembali ke asrama. Saya juga sudah menyiapkan beg untuk pergi menjaga cucu. Jika mampu meminta sudah pasti saya ingin cucu ini lahir selepas kedua bapa saudaranya pergi  Tetapi siapalah kita yang ingin mengarah -ngarah Allah. Setiap kejadian bukan satu kebetulan tetapi semuanya  telah ada dalam perancangan dan perkiraan Allah. Jika doa kita diterima dan hasrat kita dipenuhi bukan kerana diri kita tetapi kerana rahmat dan kasihsayang Allah. Dan jika Allah menguji bukan juga bermakna Allah bencikan kita tetapi kerana dia kasih dan ingin kita lebih hampir dengan meminta penuh ikhlas dariNya.
Saat bahagia sesekali dapat bersama
Tahun datang dan pergi .Selagi matahari masih muncul  setiap pagi kita tidak boleh berhenti beramal, berdoa dan menanti ketetapan dari Allah.

No comments: