Monday, October 22, 2012

Sayang Sampai Mati



Cucu perempuan pertama yang membuat semua ahli keluarga teruja
Inilah ahli keluarga yang paling baru.Syukur alhamdulillah tahun ini kami menyambut dua menantu dan seorang cucu. Memang sibuklah bila bergelar nenek ni. Sampaikan nak duduk membuka lappy pun tak sempat. Syukur ada HTC yang dihadiahkan semepena  hari ulang tahun lalu dapatlah saya berhubung dengan anak-anak yang jauh melalui Kakao talk.Bila di rumah sendiri begitu cepat masa bergerak. Sedar tak sedar sudah hampir hujung tahun. Empat anak sudah melangkah ke alam pekerjaan dan tinggal tiga orang lagi yang sedang bergelut menyampai cita-cita masing-masing. Beberapa hari sahaja lagi anak bongsu saya akan berdepan dengan SPM. Setiap ibubapa tentu ingin anak-anak berjaya.Dunia dan akhirat. Tiada makna berjaya di dunia jika kita muflis di akhirat.
mestilah penyokong the  red warrior 
 Saya seronok benar ketika menziarahi cucu sulong kami baru -baru ini.  Dia  belajar di  Pasti Anak Soleh,Kubang Kerian. Bila setiap hari dilatih tentu minda yang masih bersih itu senang mengingat dan menangkap. Ketika berbual ibunya tersilap menyebut perkataan aku. Tahu apa reaksinya?
 "Ibu..kenapa  ibu cakap aku..??? Mazmumah tuu".Haaa...saya dan suami nak ketawa pun ada tersentak pun ada. Subhanallah...kalaulah sampai besar dia terus peka dengan apa yang mahmudah dan apa yang mazmumah alangkah cantiknya. Alangkah eluknya pekertinya. 

abang long belajar melayan diri tika mama sibuk dengan adik Safiyyah
Ya.Mendidik anak biarlah dari rebung. Ada ibubapa yang pernah merungut kepada saya satu ketika dahulu. "Cikgu..anak saya sejak masuk tadika ni bukan main lagi perangainya.Dulu tak macam nih"
 Apa yang  patut saya jawab. Tak baik ke tadika saya sampai anak murid jadi begini dan ibubapa merungut. Setelah berfikir saya menjawab."Minta maaf puan kalau anak-anak berubah perangai.Di sini mereka belajar bergaul dan menerima macam-macam budaya. Ada yang baik dan ada yang buruk tapi insyaallah saya ada cikgu-cikgu yang memerhati dan menegur. Lama-lama  mereka dapatlah membeza yang baik dan yang buruk. Kalau kita kurung mereka di rumah tentu takkan selama-lamanya. Satu hari mereka perlu ke sekolah.Di sana nanti lagi ramai kawan lagi luas pergaulan dan waktu tu tak mampu dah cikgu sekolah rendah menegur dan mendidik mereka ".Mujurlah si ibu bersetuju dengan pendapat saya Dan dia terus setia menghantar anak-anaknya seorang demi seorang.
Pada usia 2 bulan. Nuraisyah Safiyyah 
Mendidik anak bukan tugas yang mudah. Ada kala kita perlu berlembut dan ada tika perlu pula berkeras dan bertegas. Perkatan sayang tu perlu dilihat di celah-celah baris. Between the line. Yang tersurat dan yang tersirat. Kita sayang anak dan kita lakukan semua  kerja untuknya. Sayang ke tu? Atau kita benci anakkah jika kita menyuruh dia melakukan semua kerja??  Betapa sayang dan kasihnya kita pada si anak kita perlu sematkan di hati satu hari nanti kita akan pergi meninggalkan mereka. Jika kita tidak mampu mengajar kemahiran untuk hidup ketika mereka kecil  sudah pasti satu hari nanti mereka akan menyalahkan kita kerana tidak mengajar mereka apa yang sepatutnya mereka tahu. Lebih malang lagi jika mereka sudah berkeluarga tetapi masih memerlukan khidmat kita untuk mengatur dan mengurus hidup mereka. Kita sayang mereka hingga ke mati tetapi jangan sampai kita mati kerana sayangkan mereka. Renungkanlah pesanan Allah dalam Al Quran tentang ini Al Anfal:ayat 28.

1 comment:

PAk JUSTAN DI BATANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL