Thursday, November 27, 2014

Di  tahun 2014 di Mana Bumi yang KuPijak ?

Setengah  kedua tahun 2014 merupakan fasa yang sangat  sibuk. Bermula dengan perjalanan ke United Kingdom bagi  menghadiri graduasi anak ke lima. Kami juga berkesempatan menjejaki tempat lama yang menyimpan sejarah hidup kami ketika memulakan hidup berumahtangga  di  awal tahun 80an.


Begitu lama menunggu untuk melihat bang cik mencapai tahap ini. Alhamdulillah.

Kembali ke tanahair ketika umat Islam sedang bergelut di fasa akhir Ramadan memburu laililatul qadar. Sedang kami pula bergelut melawan rasa mengantuk kerana jet- lag yang masih bersisa.  Syawal  tiba dengan  banyak  undangan majlis keraian juga menjadi kami perlu bijak mengatur jadual untuk berpuasa sunat Syawal yang sangat dituntut itu.

Dalam kekalutan itu kami  dapat meluang masa ke Kelantan untuk bertemu Balqis yang akan pulang bersama ibunya dari Korea. Hari kedua di sana kami perlu melakukan satu perjalanan  yang panjang dan tergesa-gesa.  Dari   Kota Bharu ke Kuala Lumpur dan pulang semula ke Kepala Batas dalam masa tiga hari. Tidak sempat bertemu Balqis kami memutuskan ke KL untuk menghantar mereka pulang. Di hari yang sama Jamuan Hari Raya Masjid At Taqwa juga akan diadakan. Apakan daya bukan rezeki. 

Diikuti pula bulan Zulhijjah dengan ibadah korbannya. Kami masih mengira-ngira mahu berkoi rban di mana. Tanah air atau di negara luar?
Dan tibalah masa  untuk memberi fokus pada perjalanan  yang akan dilakukan tidak sampai dua minggu  dari tarikh itu.

Suami ke hospital Seberang Jaya mendapatkan bekalan ubat-ubatannya.  Menelefon  bank  untuk memaklumkan tentang penggunaan kad kredit di luar negara. Ketika kami  bersiap-siap ke sana kejadian pemindahan wang berjuta –juta ringgit sedang berlaku.Kami sedikit risau kerana ada sedikit duit simpanan yang tersimpan dan sudah pasti kesibukan nanti membuat kami tak mampu  meneliti  urusniaga akaun setiap hari.

Urusan penukaran ke Korean Won diurus anak di Korea. Kami cuma memasukkan duit ke akaunnya. Ketika itu tukaran  RM3.12=1000Korean won. Nilai barangan di Korea Selatan serendah 500 won= RM1.06 .Harga sebotol air mineral biasanya berharga  KW 1500= RM4. Memang agak tinggi tetapi petua untuk membeli barangan  di luar negara jangan sesekali ditukarkan  ke  nilai wang Malaysia. Pastinya anda  tak sanggup membeli apa-apa kerana jika dibandingkan di negara kita memang agak tinggi dan mahal.

Berpeganglah dengan kata-kata ini :

jika mampu membeli tiket kapalterbang sudah pasti kita juga bersedia untuk membayar apa sahaja yang ditawarkan dan apa yang kita perlukan atau inginkan.Itulah harga sebuah pengembaraan”.


Menjadi tamu Tune Hotel kerana penerbangan di awal pagi.

1 comment:

PAk JUSTAN DI BATANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL