Thursday, March 31, 2011

Jangan Salah Pilih

Sehari-harian kami sekeluarga menunggu di lobi hospital. Abah tiba-tiba mendapat acute limb ischemia. Itu istilah yang saya dapat dari seorang anak saudara saya yang sedang mendalami bidang perubatan. Anak-anak mak/abah semuanya duduk jauh-jauh. Paling dekat pun Ustaz Bad/Ustazah Nad tetapi kini bertugas jauh pula dari rumah. Pergi balik 160Km. Bila terjadi kecemasan agak sukar untuk dia segera sampai ke muka pintu rumah mak/abah.  Sedangkan dulu tempat kerjanya hanya  beberpa KM dari rumah mak/abah. Dialah yang paling diharapkan untuk menangani urusan mak/abah. Cuma  dihujung minggu atau cuti sekolah sahaja  kami berdua dan anak-anak yang lain dapat pulang menjengok dan mengurus keperluan mak/abah. Dulu ketika muda-muda saya suka dan menggalakkan anak-anak belajar dan merantau jauh untuk menimba ilmu dan pengalaman hidup tetapi bila melihat apa yang berlaku pada mak/abah saya bagaikan teringin anak-anak berada dekat-dekat dengan rumah. Walaupun khidmat bibik dapat membantu meringankan tugas tetapi tentu tidak sama dengan sentuhan keluarga sendiri.




abah selesai operasi di Hospital Sultanah Bahiyah.
*ihsan FB teh...yang lain x sempat nak upload



Kesempatan masa yang banyak terluang di ruang menuggu itu memberi saya banyak masa untuk berfikir. Saya mencongak sekarang sudah  ada 4 orang ahli keluarga saya mengambil bidang kejuruteraan mekanikal  dan mungkin seorang lagi akan mengikut .Tiba -tiba teringin juga ada seorang yang mengambil bidang perubatan. Bukan saya tidak pernah menyarankan tetapi  masing-masing menolak dengan alasan-alasan mereka tersendiri. Dan bila keputusan SPM diumumkan nampaknya gred Fizik lebih baik pula dari Biologi.Jadi sudah pasti peluang mereka lebih cerah di bidang kejuruteraan. Baru-baru ini ketika usai membantu  anak saya mengisi permohonan  UPU seorang sahabat bertanya. "Minta apa?" Saya jawab "Asasi fizikal...." "Isy....isy...sydahla...sudahlah sains fizikal tu...ambik la bidang lain pula" Saya hanya tersenyum. Masing-masing ada jawapan di atas apa yang direncanakan. Begitu juga anak-anak saudara saya yang kesemuanya memilih bidang perubatan. Saya percaya mereka  ada keupayaan dan azam yang kuat untuk menjadi seorang doktor yang baik satu hari nanti. Jika tidak tentu mereka tidak memilih bidang tersebut.




Mahu? Perlu? Mampu?


hai..cucu saya ni pun nak jadi engineer jugak? Bila  nampak segala crane, dsbnya puas dipujuk jika mahu diajak pulang

 Saya selalu tersenyum bila teringat kata-kata yang sering suami saya ulang-ulang. Mahu. Perlu. Mampu.Mahu jadi engineer? Perlukah ada engineer? Mampukah untuk jadi seorang engineer? Hanya diri sendiri yang mampu menjawabnya dan berusaha untuk merealisasikan impian itu. Kita hanya mampu menarik kuda ke air tetapi kuda itu yang perlu minum untuk terus hidup. Ibubapa  dan pensyarah hanya mampu menyokong dan memudahkan laluan. Apa pun yang kita pilih hari ini  mampu memberi peluang pekerjaan  dalam bidang pengkhususan kita dan kita gembira dengan kerjaya kita. Kerana kerjaya itu adalah corak  hidup kita di masa hadapan dan paling penting kerjaya itu mampu menyumbang untuk Islam dan manusia sejagat amnya.



1 comment:

syamil said...

Jauhnya pakcik berulang tiap2 hari. Apa pn, moga tokwan dapat sihat semula, inshaAllah. Moga Allah sentiasa beri kekuatan pada smua,abu umi & zaid & smua dalam hadapi apa yang berlaku ni. InshaAllah bgcik yang jauh ni hanya mampu kirimkn doa saja.

p/s: harith ada lagi, dia nk buat medic ka dak hehe :)