Thursday, October 6, 2011

Suara Hati

Bila sudah separuh abad meniti hari saya bagaikan terperasan. Patern hidup saya . Ada masa Allah bagi hati ini sangat gembira, sangat sedih dan sangat tenang. Tidak sangat risau walaupun banyak masalah yang berlegar dalam fikiran. Ketika sangat tenang saya bagaikan tertanya-tanya apakah ujian lagi yang bakal menanti untuk muncul.

 Dan kini pertanyaan itu terjawab. Apakah perasaan saya? Saya masih boleh berlaku tenang. Hanya tidur malam yang terganggu. Menghampiri jam 4 pagi mata sudah tidak mahu pejam.Tidur pun sudah rasa sangat puas. Berlama-lama di tempat tidur tidak memberi apa-apa manfaat lagi. Ayuh! Bangun.Hati kecil saya menyeru. Tuhanmu sudah lama menunggu.Menunggu mu tunduk sujud dan menunggu mendengar apa yang kamu resahkan.

Di luar tingkap terdengar titik-titik embun menimpa bumbung. Tap..tap..tap...sudah berkali-kali saya mengira tetapi sekujur tubuh ini masih malas untuk bingkas bangun. Entah apa lagi yang disayangkan. Tilam empuk? Bantal? atau teman tidur disebelah? Tiba-tiba hati yang satu lagi berkata. Apa yang kamu sayangkan hanyalah pinjaman. Satu masa nanti bukan saja semua itu akan meninggalkan kamu tetapi kamu juga akan pergi meninggalkan semuanya. Sudah banyakkah bekalan yang kamu persiapkan? Untuk perjalanan yang jauh, yang tiada u turnnya dan tidak akan kembali lagi ke dunia ini.Walaupun betapa kamu merayu meminta dikembalikan walaupun sedetik waktu.

Bisikan  suara hati ini rupanya mampu membuat saya bingkas bangun. Meleraikan 3 simpulan syaitan pada tubuh. Satu simpulan terbuka bila kita mengingati Allah, simpulan kedua terbuka bila mengangkat wudu' dan mudah-mudahn terbuka yang ketiga bila dahi berjaya  mencecah lantai. Suasana hening pagi memberi rasa yang sungguh syahdu. Dapat berlama-lama berbicara dengan Allah tanpa rasa tergopoh-gapah. Ingin cepat selesai kerana banyak urusan dunia yang menanti. Bebas juga menatap ayat-ayat Allah selama mana yang diingini. Tanpa rasa ingin segera mengatup mushaf.

MengingatiNya dalam senang dan susah

Benarlah kata -kata yang selalu didengar. Bila datang ujian itu tanda Allah sayangkan kita. Memang iya. Bila datang ujian sudah pasti lebih kuat pergantungan kita kepada Allah.Kerana kita tahu Dia yang mendatangkan ujian dan Dia juga yang akan membantu kita melepasi ujian itu. Dan Dia tidak menguji melainkan apa yang termampu kita hadapi. Ya!! Saya berdoa dan meminta Dia menuang sepenuh-penuh kekuatan dan kesabaran untuk menghadapi hari-hari yang mendatang. Dan hayat maut kita adalah milikNya. Dan kepadaNya kita berserah diri. Kita datang sendiri dan kita akan pulang juga sendirian. Permudahkanlah urusan kami di dunia dan di akhirat nanti.Ameen.

No comments: