Sunday, September 19, 2010

Di 10 Syawal 1431

Sehari dua ni  saya memang sibuk ke sana ke mari. Namun dalam kesibukan itu sempat juga meluang masa menerima jemputan dari teman dan saudara . Sudah pasti bila bertemu selain bertukar kabar dan cerita sudah pasti  kisah jenayah terbaru di Malaysia antara cerita paling hot. Masing-masing menyuarakan rasa hati masing-masing. Selamatkah kita sekarang? Bila difikirkan memang ngeri seolah terbayang apa yang kita sering tonton dalam filem-filem. Apakah ini antara bala-bala yang diturunkan Allah  kerana kita kian meninggalkan segala yantg diperintah dan melaku apa yang ditegahNya?

Ketika ini siapakah yang kita harus percaya? Orang yang bercakap lemah lembut kadangkala busuk hatinya. Depan kita lain belakang kita pula lain. Tapi bila telah berlaku sesuatu insiden kita dengannya dan kita cuba menceritakan kepada orang lain agar mereka juga tidak terpedaya. Sudah pasti mereka tidak percaya dan yang paling sadis mereka menyampaikan pula hal tersebut kepada sidia . Maka kita yang pada awalnya dipihak yang benar tup..tup kita  pulak jadi orang yang  tak baik. Dalam insiden begini saya selalu berpegang pada  satu hadis 

"Jika kita dikatakan apa yang tidak kita lakukan dan kita bersabar dengannya maka Allah akan bina sebuah rumah di pinggir syurga untuk kita'
Kata orang mulut tempayan boleh ditutup tapi mulut manusia tak boleh. Jadi sedaya mungkin saya akan berusaha agar diri tidak menjadi pencetus kontravasi tapi adakala Allah tetap menguji. Di bulan baik ini marilah kita merapat ukhuwwah dan sentiasa maaf bermaafan agar hati kita sentiasa bersih dan sentiasa bersangka baik sesama manusia .Luangkan masa berziarah terutama rumah mereka yang kita kenal bertahun-tahun tetapi kita belum sempat jejaki rumah mereka  sambil membawa rahmat ke rumah tersebut.

Saya sering juga bertemu orang yang bertanya bila saya akan mengadakan  rumah terbuka. Jawapan  saya senang sahaja. Rumah saya sentiasa terbuka...tau apa jawab mereka. Tak bestlaa..nanti pi tak ada apa pulak nak makan" "eh...hello...kalau nak makan bagi tau ajalah nak makan apa...insyallah saya akan berusaha memasaknya..itupun kalau tak sibuk. Tapi kalau nak mai rumah just sebab nak makan itu dan ini  baik pergi jamuan raya atau rumah terbuka yang dibuat pembesar negara. Kat situ pilih aja apa nak makan. Tapi kalau datang rumah saya..tak lah sampai  tak ada apa nak dimakan..mai lah dan kalau bagi tau awal..insyaallah saya akan berusaha menyediakan satu menu sampingan selain kuih raya yang masih ada. Janganlah berziarah semata-mata untuk makan, jika kita terlalu obses dengan  bab-bab makan ini macam tak berkesan kita melalui madrasah Ramadan selama sebulan tu. Puasa yang kita jalani sekadar lapar dan dahaga tetapi tidak mampu mendidik jiwa kita.


Oh! hari ini juga 10 Syawal. Saya ingin mengucapkan tahniah untuk diri sendiri dan suami  kerana sudah berjaya menyambut hari ulangtahun perkahwinan kami yang ke 31. Berbagai fasa kehidupan sudah dilalui bersama. Merata rumah orang juga kami menyewa sehingga mampu memiliki rumah sendiri. Seorang demi seorang anak dapat di hantar belajar di sana sini. Dan alhamdulillah selepas subuh semalam kami sempat mengadakan majlis  bacaan Yassin dan majlis kesyukuran untuk anak-anak yang akan mengambil PMR, SPM dan bang cik yang akan pergi seminggu lagi. Saya  dan suami turut terharu kerana ramai sahabat handai dan jiran yang sudi menerima jemputan kami. Meskipun penat dan terasa sakit badan di sana sini kerana mengurus hal dapur  bersorangan  tetapi jauh di sudut hati saya bersyukur. Sepanjang hidup berumahtangga ini  Allah telah melimpahkan rezeki yang banyak untuk kami sekeluarga. Bila ditanya apa rahsia kami..sudah pasti inilah jawapan  yang selalu saya berikan. Rajin baca Qur'an, buat solat hajat dan mudah tolong orang. Jika kita jaga Allah, insyaallah Allah akan jaga kita dan melimpah rezeki dari punca-punca yang tidak kita ketahui. semuga Allah  terus melimpahi kami dengan berkat dan rahmah agar dapat menjadi contoh terbaik untuk anak-anak pula, ameen.

No comments: