Thursday, September 16, 2010

Lebaran Lalu

Sudah hampir seminggu kita berhari raya. Seperti yang dijangka tak henti-henti juga kami menerima undangan. Jamuan  raya, kenduri kahwin dan majlis bacaan Yassin. Ketika ini juga anak-anak yang akan mengambil UPSR dan PMR sibuk membuat persedian terakhir. Di masa yang sama juga anak-anak yang akan menyambung pengajian di luar negara sedang membuat persiapan terakhir. Ada juga yang telah terbang di akhir Ramadan, pada hari raya dan insyallah minggu-minggu akhir September.

Saya dan suami mengambil peluang membawa anak, menantu dan cucu menziarahi sanak-saudara pada hari raya pertama. Tahun lepas kami langsung tak berpeluang berjalan raya kerana terlalu padat jadual melayan tetamu yang datang menziarahi abah dan mak. Maklumlah kami baru menyambut menantu  baru jadi inilah masa yang paling sesuai untuk membawa dia bertemu keluarga.Juga kesempatan menziarahi sanak-saudara yang sakit dan uzur belaka.

Tahun ini entah kenapa acara bergambar di atas tangga tak pula dijalankan. Jadi kami memutuskan untuk bergambar di hadapan pokok asam jawa di tanah kepunyaan suami di kampongnya. Menantu saya yang terlibat langsung dengan bidang pertanian memang nampak teruja bila melihat suasana kampong yang redup dan damai.

Raya kedua sahaja kami sudah pulang ke rumah. Raya ketiga pula ke Kubu Gajah untuk menghadiri majlis perkahwinan student/ staff suami. Hari ini anak-anak saya akan pulang bertugas/bersekolah. Seminggu lagi insyaallah rumah kami akan sepi. Kami akan kembali berdua semula. Begitulah putaran hidup.

Pokok asam yang sering menggugurkan buah tetapi tak dimanfaatkan kerana tida siapa yang mengusahakannya

No comments: