Monday, September 6, 2010

Datang Dan Pergi

Anak saya bertanya " Betui ka  lagi 3 hari kita nak sahur?" . "Kenapa tanya macam tu?" saya bertanya.                    "Rasa macam cepat sangat masa berlalu"  Ya betul, mungkin ada orang  yang rasa cepat dan tak kurang pulak yang rasa lambat sangat jarum jam bergerak.

 Ketika ini di sana sini riuh-rendah mendendangkan lagu-lagu raya.Mood raya dah menjalar di mana-mana.Sebenarnya shopping complex dah lama main lagu raya...sejak awal puasa dan ada juga yang mula siarkan akhir Syaaban lagi. Beriya-riya sungguh nak raya ni.

Dapur-dapur juga mula mengeluarkan aroma yang wangi, sedap, enak-enak belaka. Maklumlah sejak awal pagi hingga lewat malam tukang buat kuih sibuk menyiapkan tempahan. Kekangan masa membuatkan ramai surirumah tidak berpeluang mennunjuk bakat membuat kuih itu dan ini. Semuannya bergantung pada sampel-sempel yang dipromo di tempat kerja. Ketika ini juga yang tidak pernah berniaga belajar berniaga.

Walauapapun yang kita lakukan sudah pasti sekali-kali jangan dilupakan amalan dan tanggungjawab kita terhadap bulan Ramadan. Ia akan berlalu pergi dalam sedikit hari sahaja lagi. Tahun depan belum tahu kita mampu untuk menemuinya lagi. Sayang sungguh jika kita biar Ramadan depan mata berlalu begitu saja, tanpa kita mendapat sebarang manfaat darinya. Tidak lebih dari lapar dan dahaga semata-mata.Adakah cukup rutin kita sepanjang Ramadan sekadar bangun sahur, petang ke bazar ramadah, buat persiapan raya dan tahun depan kita lalui rutin yang sama juga. Tidakkah terdetik di hati kita, sesuai denagn peningkatan usia kita ingin tambahkan amalan, siapkan bekalan dan ubah rutin hidup kita?

Mudah-mudahan hamba-hamba yang berusaha berjaga malam dan bangun malam di 10 malam terakhir ini dapat meneruskan amalan ini di bulan-bulan  seterusnya. Jika kita berfikir kita patut mengandakan ibadat di bulan Ramadan sebenarnya kita tersilap. Kita juga menyembah Tuhan yang sama di bulan-bulan yang lain juga. Janganlah kita menjadi hamba ramadan tetapi jadilah hamba Allah. Tuhan yang tidak tidur dan  tidak alpa walau sesaat pun. Kita yang banyak  berdosa ini sudah pasti mengharap rahmah dan kasihsayangNya untuk mengampun kita. Jadi dengan sisa waktu yang ada berusahalah meraih redaNya bersungguh-sungguh. Tidak akan meraih syurga orang yang mengutamakan kerehatan. Dunia adalah tempat kita berusaha kerana bila mati kita akan lena dan tidak akan bangun-bangun lagi sehingga Allah menentukan ketikanya. Rebutlah sisa masa yang tinggal kerana bila Ramadan berlalu dibawanya bersama segala nikmat, rahmat dan segala yang baik-baik yang Allah janjikan untuk kita.

Sempena Syawal bakal tiba, saya memohon maaf zahir dan batin di atas segala kekasaran bahasa yang mungkin menyinggung hati pembaca dan pengikut blog. Semuga Allah akan menjadikan kita semua lebih baik dari hari semalam. Dan kita keluar dari madrasah Ramadan ini dengan masterplan yang lebih baik untuk meneruskan hidup lebih bersyariat sehingga kita dipanggil menemuiNya.Railah Syawal denagn adab dan akhlaq yang ditunjuk Ar rasul Saw. Janganlah dicemari denagn cara-cara yang tidak disukai Alalh. Berhibur berlebihan, bersalaman lelaki -perempuan bukan muhrim, memakai pakaian tidak menutup aurat  dan tidak bermaaf-maafan sebagaimana  yang diajar Islam.  Kunjung mengunjung sanak saudara  sebagai merapat silaturrahim sambil memohon maaf di atas kesilapan zahir dan batin yang sengaja dan yang tak disengajakan. Tidak perlulah  kita merai Syawal hanya dengan menunggu di depan TV bersama   sepiring makanan kerana jika kita tahu fadilah berziarah tentu kita akan berlumba-lumba melakukanya.

No comments: