Sunday, July 31, 2011

Marhaban Ya Ramadan

Ramadan datang dan pergi saban tahun. Ada yang gembira menanti datangnya  Ramadan dan tidak kurang pulak yang merasa 'terganggu' bila Ramadan datang. Masing-masing ada alasan dan sebab musababnya. Tetapi sebagai hamba Allah sudah pasti semuanya mesti disandarkan kepada reda Allah. Usahlah kita menyandarkan kepada reda  nafsu dan mengenepikan reda Allah.Pasti kelak kita yang menyesal kerana tidak hidup menurut acuan yang ditentukan Allah.

Berbagai peristiwa besar terjadi di bulan Ramadan. Bulan turunnya qur'an dari  Luh Mahfuz ke Baitul Izzah dan diturunkan kepada baginda Nabi SAW pada 17 Ramadan. Setiap kali Ramadan baginda akan bertadarus bersama Jibrail dan kerana itulah kita dituntut sangat-sangat membaca al qur'an. Tahun lepas ada yang sudah khatam sebelum tamat Ramadan dan mungkin juga ada yang tidak sempat khatam. Khatam dimaksudkan bermula al fatihah  dan tamat dengan suroh an naas.

Ada orang yang merasa pelik kenapa mesti baca qur'an .Tidak cukupkah sekali khatam masa zaman kanak-kanak dulu. Jika kita sudah berusia 40an sudah pasti tidak wajar ibadah kita, amal kita masih ditakok zaman kanak-kanak. Jika tidak pernah langsung membaca qur'an  apa kata jika kita mulakan sekarang. kita tidak rasa janggal kerana dimana-mana orang membaca al qur'an. Waktu rehat boleh diisi dengan menambah solat sunat sebelum dan selepas zohor. dan jika ingin berehat atau tidur sekejap apa salahnya jika kita baca selembar dua muka al qur'an. Jika hati terasa kusut dengan  masalah dunia bacalah al qura'an. Di dalamnya ada petunjuk dan hati yang mendekati Allah pasti akan merasa tenang.

Belum  ada qur'an sendiri ? Di kedai buku banyak   terjual naskah kecil RM40 bersama terjemahannya.anggaplah ini pelkaburan untuk akhirat kita.  Atau bagi yang baru berkahwin mungkin pasangan anda ada menghadiahkan al qur'an. Jika sebelum ini qur'an itu hanya disimpan sekadar hiasan inilah masa untuk membuka dan memberi pahala kepada pemberinya. Sudah pasti di hati kecil pasangan anda terbit rasa gembira kerana hadiahnya dimanfaatkan.Muga-muga rumahtangga anda berdua akan bersinar terang kerana cahaya al qur'an kerana rumahtangga yang gelap bagai lubang kubur itu kerana al qur'an tidak pernah dibaca di dalamnya.

 Masih belum terlewat untuk bermula kerana Ramadan baru sahaja tiba. Bulan dimana ibadah dan amal yang baik menjadi prioritis kita. Siangnya kita berpuasa, bercakap yang baik-baik,menghulur sadaqah,berzikir, berdoa dan malamnya kita hidupkan dengan solat tarawih, tahajud dan banyak berdoa kerana Allah sentiasa menunggu untuk menerima doa-doa kita. Banyaklah berdoa kala menunggu  berbuka , meminta apa sahaja kebaikan dunia mahupun akhirat kerana  doa orang yang berpuasa sangat dimakbulkan Allah. Usah pula kita cemari puasa kita dengan mengunjungi tempat-tempat hiburan atau tempat-tempat yang mengajak kita bersukaria menjelang Syawal. Bulan ini bulan Allah.Bulan kita perlu 'pause'kan sekejap hidup kita, bulan untuk kita buat refleksi diri dan membaiki mana yang kurang..Mana tahu mungkin ini Ramadan terakhir kita.Jangan sampai kita menangis menyesal dalam kehinaan meminta dikembalikan ke dunia semula kerana kita tidak sempat beribadah.Allah telah berikan kita peluang dan kesempatan dan kita yang sengaja mensia-siakan peluang yang ada itu. Ayuh mulakan langkah  bermula detik ini.Selamat menjalani ibadah.


No comments: