Sunday, August 29, 2010

Sisa Waktu

Ada ramai orang bertanya kenapa tak update blog? Kalau nak bagi alasan memang sangat banyak tetapi sudah pasti bukan alasan malas atau segan kata orang Uthara. Bila masuk sahaja Ramdhan tiba-tiba rasa diri sangat-sangat  sibuk. Banyak perkara yang perlu dibereskan. Pada agama, pada diri, pada keluarga dan pada masyarakat. Mungkin kerana sudah terbiasa mengikut arwah mak dan bapa mendekati masyarakat, secara tak langsung saya jadi terikut acuan yang mereka tunjukkan. Bukan semua orang faham, kenapa kita yang tak berkerja sepenuh masa ni sibuk memanjang. Tugas pada masyarakat memang tak mengira masa dan tempat. Di bulan mulia ini tugas kita makin bertambah kerana ramai orang yang terpanggil memberi sumbangan. Jadi sumbangan -sumbangan  itu perlu segera diagihkan sebagai merebut  ganajaran pahala berganda yang Allah janjikan. Ramadhan kian menghujung. Banyak lagi tugas belum dapat diselesaikan walaupun kita merancang awal agar tidak kalut dan suntuk. Memang manusia merancang dan Allah sebaik-baik perencana..

Tahun ini juga ramai  kerabat terdekat ditimpa penyakit yang serius. Sebagai  memenuhi tuntutan agama sudah pasti tak dapat tidak kita mesti menguntuk masa untuk menziarahi mereka dan membantu apa yang terdaya.. Walaupun tidak dapat berbuat apa-apa tetapi sekurang-kurangnya dapatlah kita mendoakan dan menunjuk rasa kepedulian kita.

Jika tahun lalu saya ada anak yang dapat menbantu membuat  kuih-kuih raya. Tahun ini yang tinggal di rumah hanyalah anak bujang yang sibuk dengan urusan visa dan tempat tinggal barunya. Oh! Jadi ibu ni memang kena tahu serba -serbi, sambil memasak untuk berbuka sempat pula menjadi pengajar tak bertauliah. takut anak kelaparan bila di tempat orang. Dunia di hujung jari, belum pun sampai sudah dapat melihat kat mana rumah nak diduduki. Apa fasiliti yang ada dan paling penting di mana boleh dapat makanan yang halal. Cuma yang sering saya bisingkan ialah kemahiran memasak yang masih belum hinggap itu. Kalau asyik nak beli aja memang pokailah.Jadi mau tak mau , suka atau tidak dia saya paksa masuk ke dapur. Itupun kalau masa masih ada dan saya tidak sibuk ke sana ke mari menyampaikan sumbangan orang.

Malam esuk, malam Merdeka. Juga malam 21 Ramadhan atau malam 10 terakhir . Janganlah dalam kegairahan menyambut malam Merdeka kita sampai lupa kesucian Ramadhan. Jika dulu tujuan diadakan sambutan merdeka bagi memperingati sejarah negara kita Merdeka tetapi hari ini ia tidak lebih sekadar melihat perbarisan, dentuman bunga api, konsert ambang Merdeka dan sekadar sehari lagi cuti umum. Paling malang berlakunya berbagi aktiviti yang sangat  ditegah agama.Percampuran lelaki-perempuan, mabuk, sex
bebas Nauzubillah



Marilah kita kembali meneliti ke dalam diri. Jika dulu para sahabat dan generasi awal Islam ramai yang mati kerana takutkan azab yang Allah ceritakan dalam ayat-ayat qur'an yang mereka baca.tetapi kita hari ini  mati kerana terlebih makan atau  mati kerana terlalu gembira . Marilah kembali penuhi rumah-rumah Allah.sementara Allah masih belum menurunkan bala. Ketika ini di seluruh dunia orang-orang  yang beriman memenuhi ruang-ruang solat untuk meraih rahmah, keampunan dan pembebasan dari api neraka. Janganlah sampai kita termasuk 3 golongan yang dikecam malaikat Jibrail.

1. Mereka yang masih punya ibubapa tetapi tidak dapat berbakti kepada keduanya.
2. Manusia yang tidak memuji Nabi SAW bila nama Baginda disebut.
3. Mereka yang masuk dan keluar dari bulan Ramadhan tanpa mendapat keampunan dari Allah.

Bersegeralah mencari jalan pulang kerana terlalu banyak nikmat Allah yang kita kecapi sedangkan terlalu sedikit atau tidak langsung kita bersyukur. Marilah menghidup malam dengan  mendirikan solat tarawih berjamaah. Solat ini insyaallah akan dapat menampong kekurangan pahala puasa kita di siang hari.Apalah sangat  kita berdiri beberapa minit setahun sekali jika dibandingkan entah berapa ratus ribu hari kita perlu berdiri di padang mahsyar ketika mmenunggu nasib kita dihitung kelak.

Ramadhan  ibarat tetamu yang kita tunggu sekian lama. Pada mulanya kita sambut kedatangannya dan perlahan-lahan kita buat-buat lupa yang dia masih bersama kita.Kita makin pinggirkan dia kerana kita menunggu pula tetamu baru yang bakal tiba yang bernama Syawal Adakah  mungkin kerana minda kita sentiasa diasak  bahawa Syawal membawa segala yang indah-indah  dan seronok belaka. Sedangkan Rasulullah SAW hanya mengajar kita supaya memberi satu hari sahaja untuk meraya kemenangan kita melawan nafsu . Kita bagaikan nak seri 1-1. Kalau sebulan puasa mesti raya juga mesti 1 bulan jugak. Oh! terlalu jauh kita dari apa yang dituntut Islam. Janganlah nanti puasa hanya menjadi adat dan bukan lagi ibadat.

 Jika ingin berubah, berubahlah sekarang kerana ketika ini syaitan yang sering mengasut kita sedang diikat dan Allah sedang membuka seluas-luas pintu syurga untuk orang yang meminta keampunan dari Nya. Selamat mengisi malam-malam yang sejuk dan sepi dengan rintihan dan rayuan agar Allah akan menerima ibadah kita sepanjang Ramadhan ini. Tahun depan belum tentu lagi !!!

No comments: