Friday, November 5, 2010

Bila Kita Diuji Allah

"Apakah kamu mengira kamu beriman sedangkan kamu belum diuji?" Itulah soalan yang perlu kita sendiri yang menjawabnya. Bagi mereka yang berkali-kali dilanda banjir sudah pasti mereka sudah bersedia. Menerima ini sebagai ujian Allah dan bersedia menerima apa sahaja kerosakan dan kerugian yang bakal dialami. Bagi yang pertama kali rumah mereka dilanda banjir sudah pasti ini satu pengalaman yang pahit dan trauma sekali. Dari laporan di akhbar utama banjir kali ini adalah lebih buruk dari tahun 2005

4 Nov: - Banjir yang melanda negeri ini tidak menampakkan tanda-tanda akan pulih malah
 jumlah mangsa yang dipindahkan kini meningkat kepada 28,569 orang berbanding 25,000 semalam.Keadaan banjir menjadi semakin buruk di daerah Kota Setar apabila air mula melimpah memasuki kawasan bandar dan taman-taman perumahan yang sebelum ini tidak pernah dilanda bencana alam itu.Jumlah penduduk yang dipindahkan di daerah berkenaan melonjak kepada 8,184 orang berbanding 1,788 semalam.

Beberapa jalan utama masih ditutup kepada lalu lintas antaranya Jalan Alor Setar-Kangar, Lebuhraya Sultanah Bahiyah, Jalan Kuala Sungai-Sungai Baru, Jalan Alor Setar-Kepala Batas, Jalan Hutan Kampung-Kepala Batas dan Jalan Pantai Johor-Gunung Keriang.

Sementara itu Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kedah, Qahar Osman, berkata pihaknya menjangka banjir di negeri ini bertambah buruk hari ini, berikutan air dari kawasan tinggi termasuk Padang Terap dan Jitra melimpah ke kawasan rendah khususnya di daerah Kota Star.Beliau berkata, keadaan air laut pasang juga akan memperlahankan aliran air sungai di sepanjang Lembangan Sungai Bata di Jitra dan lembangan Sungai Padang Terap.
Semalam adik ipar membawa keluarganya  pindah ke rumah kami. Bekalan letrik dan air telah terputus. Tiada apa lagi yang boleh dilakukan. Air semakin naik . Bila berlaku air pasang di laut bererti air dari darat akan lambat turun ke laut. Ini bererti banjir akan menempoh tempoh bertenang selama beberapa hari lagi. Memang berlaku havoc di Alor Setar bila taman perumahan yang tidak pernah banjir mula banjir. Mereka yang tidak bersedia di segi fizikal dan mental menjadi panik dan tidak tahu berfikir secara  rational lagi.


Ketika ini mereka sangat memerlukan sokongan moral dan material . Bekalan makanan dan air minum  sangat diperlukan. Saya sangat  bimbang dan tidak henti-henti berdoa kerana Kauthar dan keluarga mertuanya belum berpindah dari rumah mereka. Saya bimbang kerana paras air kian meningkat dan kereta yang diparkir di tempat tinggi belum tentu mampu membawa mereka keluar apabila air memenuhi jalan-jalan di Alor Setar.



Pengalaman meredah air banjir memang tidak dapat dilupakan. Air yang sejuk, dalam dan entah apa bahaya yang ada di dalamnya air itu. Maklumlah air itu datang dari berbagai punca. Jadi sementara punya peluang segeralah berpindah ke tempat yang lebih selamat. Siapa  yang tak sayangkan harta benda. Bertahun-tahun kita mengumpulnya tetapi bila kita diuji Allah sudah pasti kita tidak mampu menahannya. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Itu semua orang tahu tetapi menghayati falsafahnya tentu tidak semudah dituturkan.


Bagi yang belum  ditimpa musibah ini marilah sama-sama kita tunduk sujud.Bermunajat kepada Allah memohon diampunkan dosa dosa kita dan mohon segera diangkat musibah ini.Ringankanlah tangan untuk menyumbang di tabung bencana yang diujudkan oleh Pertubuhan Ikram Pulau Pinang dan JIM Negeri Pualu Pinang . Insyaallah sahabat-sahabat saya ini sedang berusaha mengumpul dana dan tenaga untuk membantu saudara-saudara kita di Kedah. Bagi yang ingin menyumbang sila masukkan sumbangan anda segera. Bila kita masukkan duit tiada siapa yang tahu identiti kita. Tangan kanan menyumbang, tangan kiri pun tidak tahu. Mereka bersama Pertubuhan IKRAM Pusat sedang mengatur gerakkerja untuk membantu  orang-orang di Kedah.


Sila menyumbang ke tabung tersebut di akaun ini.Bersegeralah melakukan kebaikan. 


BIMB JIM Seberang Prai Utara  07043011009274.
atau jika ingin menyumbang tenaga dan apa sahaja sila hubungi
Kompleks JIM 03-40153766

  

Jazakallahukhairan...hanya Allah  jua yang membalasnya.
  

No comments: