Tuesday, November 9, 2010

Misi Skuad CUCI

Pengarah Operasi tersenyum lega kerana misi Skuad  terlaksana
Kami bersantai-santai seketika selepas bersarapan pagi. Tiba-tiba mak menelefon. Air makin surut jadi keputusan dibuat untuk pulang bagi memula operasi cuci-cuci. Lepas solat zohor kami bersiap dengan segala peralatan dan segera bertolak. Di Sg. Petani  Selatan hujan lebat mengaburi pandangan . Akhirnya kami sampai di susur keluar Kepala Batas. Satu-satunya  jalan untuk ke utara. Kereta sudah bersesak-sesak dan akhirnya dapat juga melepasi jalan tersebut. Sebaik selesai solat nampak ada sorang pakcik ni jual nasi bungkus. Tak kiralah berapa harganya  beli ajalah. Maklumlah bila penat cuci rumah sambil main air tentu anak-anak saudara kelaparan bagai anak burung selepas hujan.
75 minit menunggu untuk sampai ke simpang ke Kepala Batas.
Sepanjang  jalan masih ramai orang berkampong di situ. Sambil menunggu air surut masing-masing menjaga barang-barang mereka. Pencuri memang tak bermusim. Apa boleh sapu tetap disapu tak kira orang sedang susah atau tidak. Tiba di rumah mak , abah dan adik ipar sedang makan tengahari. Kami yang juga kelaparan tidak bertangguh segera membuka bungkusan nasi yang dibeli tadi. Sebelum kerja stamina mesti ada. Kemudian kami turun dan mula memberus tingkap serta dinding.Air sudah separas lutut. Sampah-sampah yang tersangkut di pokok segera ditolak biar lepas ke belukar di belakang rumah. Jika tidak nanti sakit mata yang memandang.

Orang kampong berkemah di tepi jalan menunggu air surut dan barang-barang mereka
Inilah rupa ruang makan bila air  mulai surut pada jam 4 pagi 7/11/2010
Ketika maghrib air paip masih sebesar batang  pensil. Cukuplah untuk berwuduk dan buat basuh-basuh. Selepas makan malam biskut  kering bercicahkan air teh saya segera menolak perabut-perabut ke tepi.Yang perempuan tidur di bilik dan lelaki semua bergelimpangan di anjung. Saya segera mengantung  kelambu kerana nyamok sangat  banyak. "Tomorrow will be a long day " kata suami sambil cuba melelapkan mata. Sekali sekala batuknya memecah keheningan malam.

Belajar bersusah-susah sementara bekalan air bersih pulih
Saya yang biasa terjaga sekitar jam 4 pagi segera turun ke bawah. Adik ipar sedang menolak lumpur  yang melekat di lantai setelah air surut.kesemuanya. Kami berkerja berdua sehingga azan subuh. Bilik mandi yang telah dibersihkan  memberi peluang saya mandi-manda. Bila orang lelaki mengambil alih kami ke dapur pula menengok apa yang mahu disajikan untuk makan pagi. Selepas makan mee goreng anak-anak dikerah memulakan tugas. Seorang adik ipar saya membawa anak-anaknya pulang ke rumah mereka di Taman Uda kerana air juga mulai surut di sana. Kerja dan terus kerja. Dari bilik ke bilik.Tingkap ke tingkap. Perabut yang rosak dibawa keluar.Mujur juga barang-barang dapat diangkut ke atas sebelum air bah datang jadi kerja cuci-cuci tidak begitu teruk. Ada orang yang terpaksa membuang barang-barang keluar sebelum dapat mencuci. Siap kerja pada jam 12 tengahari.
Tautan ukhuwwah  warga IKRAM P.Pinang  team DERU
Kak ngah menawar diri pergi mencari makanan di luar. Jadi kami dapatlah berehat seketika. Tak banyak  kedai yang dibuka. Kalau buka pun untuk membersih kedai.  Jalan ke Anak Bukit dan bandar Alor Setar sudah dibuka.. Akhirnya dapat juga beberapa jenis lauk dari gerai di depan Stadium Darulaman. Lepas makan dan solat dapatlah kami melelapkan mata sebentar.
Bilik air kena dibersihkan dulu untuk memudahkan segala urusan
Kerja pembersihan terus dilakukan. Mak pula berura-ura membawa abah ke Kulim sementara rumah dan air bersih pulih sepenuhnya. Baja yang diselamatkan hari itu telah musnah semuanya. Bau bahan kimia perit menyucuk hidung. Beratus-ratus kampit baja musnah begitu sahaja. Kata Menteri pihak MADA akan bagi bantuan semula. Benar atau tidak belum dipasti kesahihannya..Zaharan yang bertugas di MADA menggeleng kepala. Mana nak cari benih.. ummi .? Baru saja benih dikeluarkan maklumlah  musim menanam baru bermula. Import lah cik Zaharan oi...Taiwan ka..Jepun ka...atau dari negeri Thai. Eh! Thai pun banjir jugak. Zaharan tentu makin pening kepala.  Bila lepas banjir tentu pejabat MADA jadi tumpuan para petani. Periuk nasi mereka dah musnah tentulah mererka akan mengadu dan memohon bantuan.Sabar dan tahan telinga sahajalah. Bantulah apa yang terdaya dan permudahkan apa yang boleh dipermudahkan .Allah akan melapangkan urusan kita di akhirat jika kita mampu membantu urusan saudara kita semasa di dunia.

YDP JIM P.Pinang yang baru pulang dari misi VIVA Palastina turut turun padang
Petang ketika kami bersiap-siap pulang kami menerima kunjungan  dari ahli IKRAM P.Pinang. Ketika itu kami sedang memujuk mengajak abah pindah ke Kulim. Maklumlah bukan senang tinggal dalam keadaan rumah sedang berantakan. Berkat keikhlasan mereka yang datang membantu mangsa -mangsa banjir di Kedah Allah telah membuka hati abah untuk berpindah. Kami segera mengutip apa yang perlu kerana takut abah mengubah fikiran.
Misi  memujuk abah untuk berpindah sementara rumah dibersihkan.
Kak ngah dan Harith telah bertolak lebih awal.Diikuti mak,abah dan lain-lain. Kami paling akhir keluar kerana maghrib telah masuk. Setelah meninggal pesan kepada anak saudara pupu di situ kami segera bertolak. Jalan Sultanah sudah boleh diguna.Walaupun air masih ada di tepi-tepi jalan. Banyak jugak kenderaan  sedang menuju ke Selatan.Maklumlah cuti umum dan disambung pula dengan huijung minggu .Kami tidak singgah di mana-mana. Mata  sudah berat dan badan sudah letih. Sakit urat dan sengal di sana-sini. Maklumlah sudah lama tidak kerja berat seperti ini. Semuga Allah permudahkan segala urusan.

Sebelum tidur masuk satu SMS" Sila berjumpa di imegresen esok jam 10pagi untuk urusan pasport berkelompok ke Satun"

"Oh! Satun" kata saya
"Bila tu?"
"Hujung minggu ni. Boleh saya pi?"
"Hmm..tak payahlah...Rabu dah nak raya"
"Satun.....saya nak pi nak tengok tempat asal nenek saya" Tapi kata-kata itu hanya  tersimpan di hati. .Rancangan  lawatan ke perkampongan Islam di sana telah lama dirancang oleh JK Muslimat Masjid At Taqwa. Senarai nama pun sudah lama ditulis.
Awal pagi saya SMS semula "Maaf ustazah..nak pi sangat-sangat.  tapi tak sampai  hati nak tinggal rumah berkapar kat mak.  Muga Allah dapat gantikan dengan  orang lain"
Saya segera meletak telefon dan berlalu ke bilik mandi. Azan subuh sedang berkumandang. Masuk ke bilik air terpandang dua beg hitam penuh berisi langsir dan kain-kain basah dari rumah mak. Another long day....sebelum datang hujung minggu lagi.Insyaallah.

















1 comment:

Lady Qay said...

semoga Allah merahmati ummi dan abu...