Sunday, March 21, 2010

English Camp

Kebetulan ngah pulang bercuti, jadi kami merancang mengadakan English Camp untuk anak-anak . Pada mulanya ramai yang mendaftar tetapi pada saat akhir ada yang terpaksa menarik diri kerana kenduri dsbnya. Namun persiapan tetap dibuat seperti biasa. Berbagai aktiviti pengukuhan bahasa Inggeris telah dijalankan. Yang penting anak-anak yang berusia dari 6 tahun ke 10 tahun semuanya gembira dan seronok melakukan aktiviti yang telah dirancang oleh Teacher Tasneem.

Lihatlah wajah gembira adn ceria mereka. Meskipun sekadar dua hari tetapi diakhir camp mereka dapat mempelajari grammar dan cara yang betul membina ayat. Perkara asas yang kini kurang dititik beratkan. Mungkin kerana kita menekankan keupayaan berkomunikasi sedangkan nahu dan yang asas bagaikan kurang diberi perhatian. Saya terkejut juga bila anak-anak yang berusia 9 tahun masih belum faham bila patut guna has, have, will, shall. Mungkin nampak macam remeh tetapi jika nahu diabaikan , kita boleh bercakap tetapi sudah pasti keindahan bahasa itu sudah cacat dan tidak lagi nampak indah.

Nisa Zulaika tersenyum manis bila mendapat hadiah. Harapan saya semuga pendedahan awal tentang keperluan belajar grammar di camp ini akan memberi banyak manfaat kepada anak-anak ini. Saya sangat ingin melihat anak-anak pandai bertutur bahasa Inggeris dan dimasa yang sama menjaga nahu-nahunya. Kita memang boleh bercakap tetapi jika sudah biasa dengan yang salah sudah pasti bila menulis nanti akan berlaku kesalahan di sana sini juga. Jika ingin melentur buluh sudah pasti dari rebungnya.Ilmu dapat dan masa cuti juga terisi .

No comments: