Wednesday, May 19, 2010

Rancang Dan Atur

Hari makin dekat kerja masih banyak belum selesai dan makin banyak pula yang menanti. Bila orang bertanya "Dah habis bersiap untuk kenduri?' Jawapan standard sudah pasti " Macam orang nak pi Mekah, selagi tak pergi ada-ada saja yang nak dikemaskan beg tu". Esuk lusa insyaallah akan bertolak ke Selangor pula. Disamping menjemput bang cik kami akan mengambil peluang menjemput keluarga senbelah emak di Simpang Pulai. Kalau ada rezeki harap-harap dapatlah merasa durian  dari kebun arwah tok.

Insyaallah, sudah dua kali merancang dan membuat persediaan menyambut tamu, bakal besan dan menantu. Tetapi  meskipun aturan kerjanya sama tetapi masih perlu dirombak dan diubahsuai di sana sini. Tenaga pun makin berkurang. Cepat sungguh rasa penat dan letih. Jika dulu pantas saja ke sana sini tetapi kali ini kena diambil sedikit masa untuk rehat dan melepas lelah.



Saya teruja bila suami berkata" Lepas ni kenduri kita buat kat dewan pula".Kalau ikutkan hati memang dah lama saya ingin diadakan di dewan sahaja tetapi bila diambil kira,  di tolak campur,  dicongak sana sini kami memilih untuk melangsungkannya di rumah.  Persiapan bukan bermula seminggu dua lalu tetapi sudah bermula sejak awal tahun lagi. Saya suka merancang awal supaya tidak kalut di saat akhir. Kita tidak tahu adakala berlaku berbagai perubahan mendadak yang memaksa kita menukar pelan dan strategi. Maklumlah dengan  kekangan masa sukar kita mengharap jiran dan sanak saudara datang membantu meringankan tugas, jadi supaya tidak pendek nafas merancanglah awal 




No comments: