Monday, June 21, 2010

Walimatul Urus:12 Jun 2010

L

Usai solat subuh suami mengambil sarapan pagi yang dipesan. Saya menyiap air dan melihat anak-anak  membersih halaman rumah.

Saya terus menyiap beberapa perkara yang belum selesai. Jiran dan sahabat handai yang tidak dapat merai majlis kenduri kami datang meminta maaf. Saya dan suami berlapang dada kerana majlis kenduri yang sungguh banyak di sana-sini. Terima kasih kerana mereka sudi menziarahi kami dan mendoakan.

11.30 pagi : Tahlil pendek bermula. Adik saya juga tiba dari KL. Tiada kata yang dapat digambarkan bila melihat tetamu yang sudi datang dari jauh.

12.00 t/hari: Jamuan bermula. Saya serta suami sudah tidak menang tangan melayan sahabat handai, rakan taulan, jiran tetangga dan saudara mara yang sudi menerima jemputan kami.
2.30 petang: Rombongan pengantin lelaki tiba dari Alor Setar. Cuaca tiba-tiba gelap bagaikan mahu hujan. Saya pasrah jika hujan turun ketika ini. Makanan terus ditambah ke dalam tray tersedia. Tetamu terus datang dan pergi.

3.00 petang: Pengantin sibuk bergambar setelah selesai makan beradap. Hujan yang ingin turun tadi telah berpindah ke tempat lain. Alhamdulillah.

5.30 petang: Tetamu  terus  datang dan pergi. Pengatin ke PGR untuk outdoor shooting.
6.30 petang:  Masih ada tetamu yang tiba, kali ini sahabat lama kami, bekas jiran dan kini Senator Dewan Negara . Suasana sudah bertukar gelap dan hujan renyai mula turun.

7.00 malam: Saya sibuk membungkus makanan untuk ipar duai dan mertua yang akan bermalam di rumah adik ipar di Kulim.

8.00 malam:  Suasana terus riuh dan meriah. Saya segera mengejarkan solat maghrib yang kian beranjak.

9.00 malam: Adik saya dan suaminya tiba dari Eastin, Penang. Kami berbual panjang sambil melihat pengantin membuka hadiah. Kebetulan menantu saya bekas pelajar adik saya di Uniten dulu. Kecilnya dunia.
10.30 malam: Saya dan ngah mengemas sisa makanan dan memastikan pintu dikunci.

11.00 malam: Bersolat  insya' dan sujud syukur kerana hari yang dinanti telah berjalan lancar dan makanan tidak banyak bersisa.  Anak-anak riuh di bawah bersorakkan pasukan yang mereka minati kerana Pesta Bola Dunia juga telah bermula. Saya meletakkan kepala sambil membanyakkan tasbih.



No comments: