Wednesday, November 25, 2009

Detik Yang Berlalu



Mudahnya zaman ini. Maklumat semua di hujung jari. Jari jemari memudahkan dan jari jemari juga memusnahkan hidup. Saya tidak perlu menunggu Harith menalipon atau mengirim mesej. Jika tahu kapalterbang apa dan tarikhnya  kita sudah boleh memeriksa dari internet. Samada penerbangan itu sudah tiba atau belum. Alhamdulillah, maklumat yang ada membuatkan hati saya senang dan tidak perlu menunggu telifon berdering untuk mendengar khabar Harith. Namun gurunya ada mengirim mesej untuk saya.



Hari ini seusai solat subuh saya segera mencari blog saya satu lagi. Sudah pasti koleksi lebaran dan menu raya yang saya simpan di situ memudahkan saya membuat rujukan. Insyaallah, raya kedua merupakan hari paling sibuk bagi kami dan keluarga besar emak/abah. Selesai subuh kami akan menumbang seekor lembu, memasak pula untuk aqiqah Zaffran dan petang pula memasak bihun sup untuk tetamu istimewa yang akan tiba selepas asar. Saya yang selalu berlagak menjadi Event Manager sudah mengagihkan tugas kepada kak lang yang masih setia menjadi PA saya. Jika tak pandai mengagih tugas sudah pasti hati tak senang kerana banyak benda di dalam kepala yang difikir dan mesti disegerakan. Bila sudah tak mampu hanyut dalam fikiran yang tak berkesudahan saya akan mencapai buku dan membaca untuk lari sekejap dari dunia nyata. Bagi saya membaca itu terapi minda. Kita tidak boleh terlalu serius dalam hidup. Ada masa kita perlu juga membaca yang ringan dan yang humor agar kita tidak melihat hidup ini terlalu keras dan kejang. Saya gembira bila tabiat arwah bapa ini sudah diwarisi anak-anak. Selebelum berlepas saya sempat berpesan kepada Harith "Jangan lupa singgah Borders cari buku untuk baca dalam flight.Tak kan larat nak tengok movies saja kan!". Dia mengangguk dan tersenyum pada bang cunya penuh makna. Hm...adalah tu yang depa rahsiakan!!!Remaja...mereka dengan kita kan berbeza!!!.

No comments: