Friday, November 13, 2009

Tinta dari Utara



Harith sudah pulang seminggu yang lalu. Ketika dia di asrama kami semua bergegas pulang ke AS. Apa lagi jika bukan panggilan S.O.S dari mak. "Air dah masuk rumah". Siapa lagi yang ada, yang dapat sampai dengan segera .Tanpa perlu meminta cuti dan mengisi borang itu dan ini. Masuk kali ini entah sudah berapa kali rumah mak banjir. Saya pun sudah tak trill mengambil gambar banjir walaupun anak-anak saudara bagaikan dugong dan paus bertemu air.

Apa yang bermain di fikiran sekarang ialah nasib mak dan abah. Rumah atas yang tidak mempunyai bilik mandi menyukarkan mereka turun naik tangga. Bila tiada brodband dan lap top sudah pasti kami bagaikan terputus hubungan dengan dunia luar.Mujur air dan letrik tidak terputus, jika tidak mungkin lagi sukar.

Begitulah kita, bila sudah berada di zon selesa kita selalu lupa ada ramai lagi orang yang tidak pernah mengenal apa lagi menikmati apa yang kita hilang hari ini. Saya sering berfikir dan berbincang bagaimana cara kita mengajar anak-anak erti kesusahan. Mereka dibesarkan di zaman mereka mudah mendapat apa yang mereka inginkan. Ini adakala menjadikan  mereka tidak menghargai apa yang ada disekeliling mereka. Yang paling besar sudah pasti nikmat iman yang ada di diri mereka. Yang diwarisi dari nenekmoyang mereka. Adakah mereka mampu menjaga iman mereka sebagaimana umat di awal kedatangan Islam? Saya terus mencari jawapan bagi persoalan ini.

No comments: