Thursday, February 25, 2010

Maulud Datang Lagi


Esuk kita semua akan bercuti. Maulidur Rasul datang lagi. Sudah pasti setiap organisasi dan agensi telah mengatur berbagai acara bagi menyambut hari kelahiran Rasul Junjungan. Ketika mengemas mencari barang untuk persiapan sukan esuk saya bertemu kaset lama nyanyian Kumpulan Rabbani. Memang kena sangat dengan mood sekarang. Suara Allahyarham Asri Rabbani bagai mendayu-dayu memuji keagungan Nabi SAW. Walaupun riuh dengan  suara anak-anak berlatih sukan saya bagaikan tenggelam dalam dunia saya sendiri. Saya teringat kata seorang kawan "Pernahkah kita merasa  rindu untuk bertemu Rasulullah SAW?" "Jika tidak pernah sudah pasti hati kita masih jauh dari cinta kepadanya". Saya menghisab diri, merenung kata-kata kawan tadi. 
Kita sambut tahun demi tahun tetapi yang sedih dan malunya bila saya melihat temuramah spontan di kaca TV. "Adik tahu ni sambutan apa? "tanya si pemberita. " Dia orang kata maulud nabi" "Tahu bila nabi lahir? tanya si penanya lagi. "Bukan  1Muharam ke?" jawab anak muda tadi. Keliru atau tidak tahu. Jadi perarakan tadi sekadar menyempurnakan acara tradisi setiap tahun. Hari ini kita bukan lagi bercakap tentang menuruti sunnah dan akhlaq Nabi SAW. Sekadar mengetahui profil Nabi SAW pun belum tentu anak-anak kita tahu. Saya tersenyum bila guru tadika saya menyoal anak-anak tadika. "Siapa nama ibu nabi? Ok...cikgu bagitau sedikit. Siti.....Siti.... Siti apa?" Riuh anak-anak menjawab "Siti Norhaliza, cikgu" "Isy...itu bukan ibu nabi , itu isteri datuk K " seorang guru lagi menyampuk'. Saya hanya menggeleng kepala dan memikirkan apa lagi yang patut dilakukan bagi menanam rasa cinta kepada Nabi SAW . Jika melentur buluh sudah pasti dari rebungnya.

No comments: