Tuesday, June 22, 2010

Majlis Sambut Menantu :20 Jun 2010


11.30 pagi: Rombongan pengantin lelaki tiba di Titi Gajah. Hidangan diangkat  menyambut tetamu.
12.00 t/hari: Suami saya mula menyampaikan amanat untuk anak yang akan bakal  berangkat pergi. Meninggalkan rumah dia dibesarkan ke rumah keluarga barunya. Air mata bergenang di tubir mata. Saya tidak dapat menahan sebak, anak yang dibelai penuh kasih akan mula melangkah pergi sambil membawa didikan, asuhan dan nama baik keluarga.



1.15 petang: Tiba di Taman Rakyat. Disambut penuh meriah dan mesra. Kami dan rombongan dirai dengan penuh mesra. Lauk pauk enak-enak belaka. Biru putih dimana-mana. Walaupun hari pertama bersekolah di Kedah, tetamu terus datang merai kedua mempelai.


2.30 petang : Selesai sesi bergambar kami memohon diri kerana perlu menghantar bang cu ke BKH pula.

4.30 petang: Ke BKH. Bang cu  terpaksa ' tuang 'sekolah 1 hari



6.30 petang: Bergerak pulang ke Bertam. Kami hanya berdua kerana anak-anak bersama kakak mereka dalam kereta lain.

7.30 petang : Tiba di rumah. Memasak makan malam ala kadar.

8.45 malam: Kawan kakak datang bertandang dalam perjalanan pulang ke Taiping.

10.30 malam: Masuk tidur. Oh...esuk hari sekolah...saya hampir lupa yang cuti sekolah sudah berakhir. Leganya segala-galanya sudah selesai disempurnakan. Semuga lang dan Zaharan terus bercinta hingga ke syurga. Anyamlah bahagia kerana bahagia hari esuk bermula dari langkah hari ini. Bersusah dahulu senang kemudian. Doa dan doa yang tidak putus-putus dari ummi dan abu. Selamat menempuh hidup baru. Tiada yang mudah dalam hidup ini, dan sesungguhnya isteri yang mentaati suami akan dijemput masuk ke syurga melalui mana-mana pintu sahaja. Namun ia mudah diperkatakan tetapi sukar dilakukan. namun tiada yg mustahil jika hati sudah cekal dan tekad. Insyaallah.

1 comment:

hentian said...

melangkah ke satu lagi anak tangga ya!

memang, kita tidak boleh lari dari ketentuanNya.