Saturday, May 9, 2009

Makanan Tradisi Masih Di hati


Ibu pasti dikaitkan dengan makanan. Biasanya makanan kegemaran ibu akan diwarisi anak-anak. Semasa di AS saya sempat berjalan-jalan sendirian. Menyusuri kedai-kedai lama di Jalan Langgar dimana saya akan melintasinya setiap kali pergi dan pulang dari sekolah. Ada yang masih beroperasi, ada yang telah diubahsuai dan ada yang telah bertukar tuan punya. Ketika leka berjalan sambil mengambil gambar saya bertemu dengan seorang mamak penjual putu 
mayong. Rupanya dia terpaksa menggunakan motorsikal kerana kedai dimana keluarganya tumpang berniaga sejak puluhan tahun lalu telah dijual kepada orang lain.

Juadah sarapan pagi yang biasa kita lihat, beli dan menikmatinya. Putu Mayam, yg berasal dari kaum India ini memang tak perlu diperkenalkan lagi. So, bagi sesiapa yg nak cuba, jom lihat resipinya.


PUTU MAYAM (courtesy dari blog Rozzan's)

Bahan-Bahan
360 gm tepung beras
700 ml air panas (mendidih) }
1½ sudu teh garam } ….. disatukan

Cara :

Bungkus tepung beras di dalam sehelai kain nipis dan kukus selama kira-kira 20 minit. Sejukkan sebentar lalu bubuh air panas tadi dan gaul/uli sehingga rata.

Jerang air dalam kukusan sehingga mendidih. Gunakan alat penekan tepung muruku, pilih acuan yg lubangnya halus. Masukkan sedikit adunan tepung tadi ke dalamnya.

Telungkupkan saringan yg diperbuat dari buluh. Picitkan keluar tepung tadi secara berpusing-pusing seperti membuat roti jala dgn saiz sebesar piring cawan teh.

Kukus selama 5 minit. Keluarkan dari kukusan dan perlahan-lahan ‘kopek’ putu mayam dari saringan buluh tadi dan alihkan pada sebuah dulang/pinggan besar.

Ulang proses ini sehingga kesemua adunan selesai digunakan. Hidangkan bersama kelapa parut putih & gula tanjung, “sothi” atau lauk kari yg lain.




Maka dia kini menumpang berniaga di hadapan sebuah kedai lain. Dia tidak mencari lokasi lain kerana pelanggan tetapnya akan mencarinya bila pulang ke AS. Era putu mayong and putu piring serta putu buluh bermula sejak tahun 60an lagi. Arwah wan akan membawa kami (saya dan sepupu) makan angin dengan kereta Austinnya pada waktu malam .Bila pulang kami kan singgah membeli putu piring yang ada kismis dan gula merah di dalamnya. Era itu berlanjutan bila saya berpindah semula ke AS pada lewat 90an. Hingga kini anak-anak akan mencari putu mayong tersebut bila pulang ke AS.

1 comment:

`Ammar Muhd said...

wahh putu mayung legend ni!!