Friday, November 27, 2009

Salam Aidil Adha






Saya dengan segala rendah hati memohon ampun maaf dari semua pengunjung blog. Bumi mana tak ditimpa hujan. Kali ini hari raya tetap akan disambut walaupun tidak semua anak-anak saya dapat bersama. Sudah menjadi tradisi kami sekeluarga tetap akan beraya di rumah emak/abah. Semalam kak lang sudah mengetuai sepupu-sepupunya membantu  mak tok menyedia hidangan utama . Ketupat palas dan ayam siat mak tok. Alhamdulillah, ada juga yang belum bekerja yang dapat membantu jika tidak nampak gayanya sayalah yang kena memikul tugas itu. Waktu muda-muda dulu memang macam suka bila boleh membantu emak membeli belah di Pasr Chow Kit. Sekarang dah jadi malas nak beratur panjang bila nak membayar dan paling tak berkenan melihat anak muda yang sedang hangat berpacaran  di shopping mall.  .

Tahun ini kurban akan dilaksanakan pada hari Sabtu. Aqiqah Zaffran juga akan dibuat di hari yang sama. nampaknya kalut betul raya tahun ni.Begitulah hidup kadang sibuk, kadang tidak. Sebab itu hadis Nabi SAW tentang kepentingan menjaga 5 perkara dalam hidup adalah sangat releven sekali.

Entri ini ditaip ketika masa senggang menanti kalau ada tamu yang tiba. Laksa Teluk Kecai 7kg dah hampir surut kuahnya. Ketupat 1 gantang pun dah banyak yang luak. Keluarga besar mak tok memang kaki makan.  Apa dijamu semuanya selesai.....hm tu yang bestnya...tak payah fikir  nak simpan dan recycle. Tambahan pula peti ais yang diangkat naik ke atas rumah semasa banjir baru ini masih belum dibawa turun.

Namun jauh di sudut hati masih tersimpan ingatan yang paling dalam pada anak-anak yang jauh di bumi orang. Meskipun raya  ini tidak semeriah Aidil Fitri namun raya tetap raya. Bila menghirup kuah laksa terbayang wajah-wajah yang menjadi peminat laksa sehingga ke tahap hantu laksa. Untuk mendapat yang hebat-hebat kena berkorban banyak benda yang kecil-kecil.

"Selamat Hari Raya Aidil Adha"

1 comment:

Rexraihan said...

rehan buat laksa jugak raya ni
hhehe

tp laksa teluk kecai tetap di hati!
selamat hari raya aidiladha!