Saturday, December 26, 2009

Kemalangan Ngeri Lagi



Bila musim cuti dan perayaan kita memang tidak dapat mengelak dari bergerak ke sana ke mari. Bila memikir tentang sikap pemandu ketika di lebuhraya memang rasa gerun nak berjalan. Tapi apa kan daya, mahu atau tidak terpaksalah. Kata orang ajal maut di tangan Tuhan, tapi kalau kita berhati dan berhemah mungkin kemalangan dapat dielakkan. Sebagai seorang muslim kita juga ada senjata yang mampu menolak sesuatu musibah. Iaitu doa. Jadi saya selalu berpesan sangat kepada anak-anak, jangan terlalu seronok dan jangan lupa baca doa menaiki kenderaan. Musibah mungkin kena jika sudah ditakdirkan tetapi Allah  tetap memelihara kita. Jadi tidak mustahil kita melihat kenderaan yang hancur teruk tetapi pemiliknya hanya cedera ringan. Percaya dan yakinlah doa mampu menolak musibah.Yang penting kita yakin dan berdoa dengan tulus hlas. Dao orang sedang bermusafir sangat dimakbulkan.

Bercakap tentang sikap pemandu bas, saya baru sahaja mengalami peristiwa yang membuat darah saya naik. Saya dan teman dalam perjalanan pulang dari KL minggu lalu.. Pemandu bas yang kami naiki eluk saja berbual dengan temannya yang berdiri di tepi pintu. Tiba-tiba ada sebuah bas ekspress lain memotong, bila bas tersebut melepasi bas kami bas itu cepat-cepat masuk ke lorong kiri. Agak beberapa KM bas kami cepat-cepat memotong bas tadi pulak. Saya berkata kepada teman sebelah " Depa ni main aci lut ka? (Hide n seek). Teman saya terus menegur pemandu bas "Ai...bawalah bas eluk-eluk sikit, anak kami ramai dok tunggu di rumah!" Pemandu dan teamnnya hanya ketawa. Mungkin suka kerana buat adrinalin kami naik. Kecut dan takut!

Saya hanya mampu menggeleng kepala dan sepanjang jalan mulut terus berdoa dan berzikir. Mata asyik melihat petanda jalan .Berapa jauh lagi untuk sampai  ke destinasi yang dituju. Kalau melihat cara pemandu bas ekspress membawa bas macam tidak cukup tanah mereka 'lari'. Sebab itulah saya tak suka anak-anak menaiki bas pada waktu malam, kerana sudah pasti saya dan suami tak dapat tidur kerana asyik terifikir-fikirkan anak-anak di dalam bas. Bayangkanlah kalau kita berkereta dari Penang ke KL anggaran masa ialah 4 jam, tetapi bila naik bas dari Butterworth jam 12 malam dan tiba jam 4pagi.Berapa laju mereka lari., itu kena tanya pemandu-pemandu tersebut.

Saya tumpang bersedih di atas kehilangan  nyawa penumpang bas dari Klang ke Kangar tu. Ajal maut di tangan Tuhan tetapi jika kita  beringat dan menjalankan tugas dengan penuh amanah mungkin kemalangan ngeri ini dapt dielakkan. Semuga Allah memberi kesabaran yang tinggi kepada ahli keluarga yang tinggal dan kita yang hidup ini terus mengambil banyak-banyak iktibar dari kejadian ini.

No comments: