Thursday, December 24, 2009

Seribu Impian


Seronok rupanya sekali-sekala berperangai macam anak muda. Berjalan berdua sambil menghirup udara segar. Entah kenapa sejak setahun dua ini saya yang sering meninggalkan rumah.kata orang sayang isteri (suami) tinggal-tingalkan. Walaupun agak letih kerana saya perlu menyiapkan segala keperluan untuk orang yang akan ditinggalkan tetapi memang berbaloi kerana kita tentu tidak mahu dikejutkan di awal pagi dengan panggilan telifon kerana si dia mencari  barang .

Saya memang tidak bekerja sepenuh masa tetapi kadang sibuk saya macam YB lah pulak. Mungkin kerana sudah terbiasa dengan rutin hidup semasa tinggal dengan arwah emak di KL dulu semunya terbawa-bawa hingga ke alam rumahtangga. Sibuk dengan keluarga, kejiranan dan kemasyarakatan. Jadi bila berpeluang bersama suami memang saya sangat menghargai saat-saat itu.

Saya suka sangat kata-kata Saidina Ali Ra ini"

"Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal dan sekiranya berseronok dengan dosa maka seseungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal"

Minggu lepas tanpa dirancang kami ingin ke Mengkuang Dam, tetapi dipertengahan jalan ternampak pulak signboard Mutiara Kristal.apalagi jika sebelum ini sekadar mendengar nama jadi apa salahnya jika kami mencuba menunya. Meskipun tempatnya agak ke dalam kampong tetapi bila tiba di situ. Hati menjadi  jatuh cinta pandang pertama dengan panoramanya.

Sambil menanti hidanagan saya meninjau-ninjau kandang kambing. Sudah pasti di fikiran saya "kalau Zaffran ada tentu best!" Tiba-tiba  suami saya berkata "Kalau bawa Zaffran baru seronok" Saya tersenyum sambil menguis airmata di tubir mata. Senang betul hati ini tersentuh ...Ya! saya seronok bersama suami tetapi bila menatap hidangan sudah pasti wajah-wajah anak-anak yang ditinggalkan pasti terlayang di fikiran. Sudah pasti di hati kami berdua hanya ada rasa kasih yang melimpah-limpah terhadap mereka. Kasih tanpa syarat. Yang tidak akan luntur walau berbagai kerenah yang dipamerkan mereka.

Sesekali dalam kekalutan dan kesibukan saya dan suami sentaisa berusaha untuk meluang waktu bersama. Hari ini kami  berhasrat menuju ke arah selatan. Melihat tempat orang, merasai air tangan orang dan yang penting bersama menganyam impian untuk terus bahagia hingga ke akhirnya.Ameen

No comments: