Friday, December 25, 2009

Ucap Selamat


Hari ini sudah jarang-jarang kita dengar marhaban dialunkan ketika majlis perkahwinan. Tempatnya sudah digantikan dengan DJ dan kalau yang keterlaluan akan disedikan pula set karieoke. Zaman sudah berubah tetapi  saya masih suka mendengar alunan marhaban dan qasidah memuji Rasul sambil mengkhabarkan kepada masyarakat ada sepasang teruna dara bergelar suami dan isteri hari ini.


Esuk adalah hari yang paling banyak jemputan kahwin. Mungkin kerana cuti umum yang panjang atau kerana mengejar cuti sekolah yang hampir tamat.Ketika ini kenduri kahwin sudah tidak bermusim. Jika dulu kena menunggu cuti sekolah baru dapat merasa lauk dan nasi kenduri.Kini boleh kata berselang minggu ada sahaja majlis kahwin yang dilangsungkan. Dulu saya dan suami tertanya-tanya macamana kedai andaman pengantin boleh hidup. Rupa-rupanya pakej yang ditawarkan bukan memakan mata ratus malah sudah ada yang hampir 10 ribu pun ada. Hai...kalau nak diikutkan hati dan rasa memanglah..tapi janganlah membazir. Memanglah kahwin sekali seumur hidup tetapi alangkah baiknya wang yang ada disimpan untuk menempuh hidup berumahtangga nanti.

Memang tepuk dada tanya selera.tetapi adakala selera kena dikawal agar tidak semput bila majlis sudah selesai. Berpada-padalah dan bersederhana. Tidak bermakna kenduri yang berbelanja sakan akan menjamin kebahagiaan dan bukan juga kenduri sederhana tidak bahagia. Bagi bakal pengantia baru, lengkapkanlah diri dengan ilmu berumahtangga. Jika malas ke dapur ringan-ringanlah tangan di ceruk dapur,  takkanlah suami nak makan lauk beli aje. Dari zaman bujang dah makan lauk kedai tak kan dah kahwin pun kena mengatur kedai juga. Bermulalah dari menu yang simple-simple. Kalau tak tahu masak cari kat youtube pun banyak menunjuk ajar cara memasak. yang penting mahu atau tidak. Meskipun suami tidak menuntut tetapi kalau kita suka mencuri perhatiannya tentu tak rugi kan?

Walauapa pun, saya ucapkan selamat mennempuh gerbang perkahwinan untuk semua yang bakal melangsungkan perkahwinan.Semuga cinta hari ini akan membawa anda semua terus hingga ke syurga. Cinta itu mesti dibelai dan disuburkan bukan sekadar hari ini tetapi sepanjang zaman.

No comments: