Tuesday, December 29, 2009

Kembara Hati



Tidak bercadang sebenarnya untuk balik kampong. Tapi bila suami mengusulkan hm..cepat saja saya bersetuju. Rupanya niat asal untuk membawa anak-anak menziarahi wan dan mak tok sebelum masing-masing pulang ke asrama tidak berhenti setakad itu. Alor Setar yang sudah berpuluh tahun menjadi tempat tinggal kami membuatkan banyak  benda yang hendak dilakukan bila balik ke sana.
Seronoknya bila dapat makan nasi beramai-ramai . Saya berkata" Sepatutnya kita kena datang rumah mak tok untuk sehari setengah baru cukup untuk menyelesaikan banyak perkara"



Hari sudah hampir lewat petang bila kami bertolak pulang. Meskipun agak letih terkejar ke sana ke sini tetapi hati puas kerana dapat membuat mak dan abah gembira dengan kepulangan mengejut kami. Yang penting mak sudah mendapat bekalan ubatnya yang telah terputus beberapa hari dek tak ada orang nak bawa mak ke klinik. Memang hidup ini mesti memberi dan menerima. Kita akan rasa puas bila orang sudi menerima khidmat kita dan kita juga bergembira bila orang sudi pula membantu bila kita pula perlukan sesuatu. Jika semua orang fikir begitu tentu aman dunia ini tetapi yang terjadi ramai yang bersikap aku-aku dan dia-dia..Bolehkah kita mencari satu titik persamaan? Kalau kita sering menyebut kau dan aku beda.Fikir-fikirlah!

No comments: