Saturday, January 2, 2010

Azam Diri




Tahun  bertambah sudah pasti akan bertambah usia lagi. Bekalan dan amal adakah setanding dengan usia yang ada? Oh itu satu persoalan berat dan sangat  besar. Yang jika boleh tak ingin ditanya dan disoal orang kerana kita sukar mencari jawapannya. Meskipun begitu jauh di sudut hati sudah pasti soalan ini sentiasa dan terus berlegar dalam minda walau betapa keras kita mengusirnya.

Berdoa dan berdoalah ...banyakkanlah doa agar Alalh menetapkan kita dalam laluan jalanNya yang lurus. jiak kita sudah bertemu jalan lurus .Jika belum segeralah mencari jalan pulang .Meskipun berbagai rintangan yang menghalang dalam kita berusaha menuju mardhatillah.

 Sabda nabi SAW

"Sebaik-baik kamu orang yang panjang umurnya dan baik amalannya"

Umur yang panjang jika dihabiskan dengan melakukan kebaikan  dan mencegah yang mungkar sudah pasti akan dicatat kebajikan yang banyak dan akan diangkat darjatnya oleh Allah. Sebaliknya jika umur yang panjang diisi dengan membuat dan memikir untuk membuat kemungkaran dan derhaka kepada Allah adalah usia yang sangat  celaka. Janganlah kita hanya menyesal pada hari dimana penyesalan sudah tidak berguna lagi.

Perbanyakkan amal baik dan mohon ampun diatas segala kesilapan dan kesalahan masa lalu yang kita sengajakan mahupun yang tidak disengajakan. Manusia tidak akan lepas dari menghitung 5 perkara dalam hidupnya.

Masa muda ingat masa tua
Masa sihat ingat masa sakit
Masa kaya ingat masa miskin
Masa lapang ingat masa sempit
Masa senang ingat masa susah.

Jika kita melupai hadis di atas sudah pasti kita akan menyesali diri sambil mengharap  diberi peluang kedua sedangkan peluang kedua itu hanyalah impian dan harapan kosong.Jadi marilah kita sama -sama menghitung diri kerana soalan di awal  tadi hanya kita yang mampu mencari jawapannya.Bermulalah melangkah.

No comments: