Monday, January 18, 2010

Masa Itu Kehidupan


Semalam entah kenapa badan terasa sangat letih. Bermula dengan bergegas solat berjamaah di masjid, dengar kuliah dan terus bersarapan bersama ahli qaryah. Pulang mengemas surat kabar lama, melipat baju yang sudah  bertimbun, menggosok baju sebelum bergerak ke dapur. Menyiapkan nasi beriani untuk menjamu anak-anak yang akan pulang ke asrama dan suami yang selalu mengusik dapat makan special menumpang syafaat orang asrama.  Siap makan sempat pula mengerah  orang dua beradik menyidai baju yang sempat pula dibasuh.

Tepat dua setengah petang segera memandu ke Sg Petani menghantar bangcu menaiki bas ke sekolahnya. Balik dan mengambil Harith pula untuk di hantar  ke Irsyad. Sempat juga melihat acara badminton yang berlangsung di Korea. Ammar awal-awal lagi sibuk menyuruh kami menunggu di depan TV kalau-kalau mukanya keluar TV sambil tolong sorakkan LCY berentap di sana.

Sebaik sampai dari Irsyad telifon berdering. Harith tertinggal kunci locker. Aduh! rasa macam lembut lutut jadinya. Kebetulan kak lang sudi menghantar ke rumah kawan sekolah Harith settle satu masaalah. Pukul 6 ptg dia menalipon lagi tertinggal buku pulak. Saya yang bagai sudah putus nafas terduduk dengan hati yang sebal. Nak marah pun tak guna kerana tuannya tak ada depan mata. Sabar aja lah.

Maghrib sempat pula tidur sekejap sementara orang habis solat jamaah di masjid. Saya segera ke masjid kerana penceramahnya datang dari jauh YB Parlimen Kuala Selangor. Balik apa lagi memang tak tunggu lama terus naik ke bilik dan mencari tempat tidur.

Pukul 10 malam terkejut bangun bila bang cik pula menalipon. Bertanyakan  koleksi buku tulisan Pak Hamka. Malangnya di rumah saya cuma ada buku di  Bawah Lindungan Kaabah. Itu pun diimpot dari rumah mertua. Yang lain sudah pasti tersimpan kemas di Perpustakaan Tun Sri Lanang, UKM. Buku-buku milik arwah bapak kami hadiahkan kepada UKM beberapa tahun lalu. Sudah pasti buku-buku pak Hamka adalah antara koleksi terbaik bapa. Mungkin kali ini saya tidak mampu membantunya mencari bahan untuk tugasan IBnya.

Sudah masuk tahun 2010 janji saya untuk menulis secara serius masih tinggal janji. Haiwan dipegang pada talinya manusia dipegang pada janjinya. Saya memang sangat berazam tetapi resolusi diri itu masih belum dapat direalisasikan. Saya sangat inginkan hasil tulisan dapat terus dibaca walaupun  jasad saya sudah lama dimamah bumi. Tulisan yang baik akan menyentuh hati dan yang paling baik dapat merubah persepsi hidup manusia.  Saya ingin dan terus ingin mencuba mencari masa kerana masa itu kita yang menentukan pembahagiannya. Marilah berdoa untuk saya." Siapakah yang lebih baik perkataanya? Mereka yang menyeru manusia ke jalan Allah"  Pesanan Abu Iman masih terngiang-ngiang di telinga bila saya cuba melelapkan mata sekali lagi. Malam tadi.

No comments: