Wednesday, January 27, 2010

Tahniah Asma

Oh..tumpang bangga bila sekolah lama turut tersenarai sebagai sekolah terbilang. Saya mula menjejakkan kaki ke Sekolah Men Sultanah Asma pada tahun 1972 bila ditawarkan tempat dalam  Rancangan Khas dengan diberi Biasiswa Kecil Persekutuan $25.00 sebulan. Ketika itu. rata-rata kawan sekelas datangnya dari berbagai daerah di negeri Kedah. Kekeciwaan saya kerana tidak dapat tawaran ke Sekolah Tun Fatimah terubat bila berpeluang bersekolah di situ.

Saya dan kawan-kawan yang ditempatkan dalam kelas peralihan atau Remove Class belajar bertutur dan grammar English dari guru yang sungguh garang. Miss Lee. Bila ada sahaja kesilapan yang dilakukan dia akan mendenda kami menulis denda  sebanyak  100 baris atau paling teruk 500 baris. Kertasnya akan dihantar ke kantin sekolah untuk dijadikan kertas pembungkus makanan. Yang paling lucu bila kami mendapat kertas denda kami semula ketika membeli kuih di kantin.

Kini berkat garang dan bersungguh-sungguhnya  dia saya masih mengingati grammar yang diajarnya walaupun sudah berpuluh tahun berlalu. Saya juga masih cinta membaca dan menulis dalam bahasa itu.  Hari ini bila melihat pancaragam sekolah beraksi dalam pertandingan-pertandingan saya terkenang betapa saya menangis berhari-hari kerana dilarang datuk menyertai  pancaragam yang baru ditubuhkan pada tahun itu.

Itu kisah berpuluh tahun lalau. Kawan-kawan sekolah saya kini sudah dipuncak kerjaya masing-masing   Asma terus melonjakkan namanya tahun demi tahun. sebagai bekas murid sudah pasti saya sangat menghargai peluang dididik di situ. Belajar rules dan disiplin. Belajar menjadi manusia yang berguna kepada sesama insan dan yang penting di situlah juga saya belajar bertudung sehingga dipanggil naik ke pentas kerana melanggar peraturan sekolah. Kenangan tetap kenangan dan kini sekolah yang saya tinggalkan itu sudah payah dicari pelajar Islam yang tidak bertudung.Masa sudah jauh berubah.Semuga Asma terus menjulang tinggi.

Tahniah Asma!

2 comments:

syamil said...

bgcik dpt kolej dulu...musuh asma... =)

We Haus Enterprises said...

hei...musuh-musuh masa zaman sekolah, last-last kawen budak kolej jugak. Jodoh kan...