Sunday, June 28, 2009

Di Celah Ruang Waktu


Sementara menunggu suami pulang dari kubur saya berpeluang bertemu jiran lama semasa di Taman Uda. Anak-anak yang dulunya kecil kini rata-rata sudah bersekolah menengah dan ada yang sudah masuk ke IPT .Antaranya ialah Irfina dan keluarganya. Dia memang sangat comel ketika kecilnya. Pada mulanya keluarga ini menyewa di Taman Bayu. Kebetulan Fiza bertugas di Uitm Arau bersama suami saya ketika itu. Dengan bantuan Pak Jamil keluarga ini akhirnya berjaya membeli rumah di hadapan rumah Pak Jamil. Saya pasti mereka sangat terasa kehilangan pak Jamil kerana dia menjadi tempat rujukan dan tidak lokek tenaga bila bantuan diperlukan.

Ini adalah saya bersama mummy Fiza dan cucu-cucunya. Irfina adalah cucunya yang sempat saya asuh sebelum berpindah ke Bertam.Dia pun sudah besar, sudah bersekolah di tahun 2. Cepatnya masa berlalu. Meskipun jarang bersua, tetapi ikatan kasih yang terbina membuatkan dia dan adik beradiknya sangat dekat di hati saya dan keluarga.

Ini pula Adri , anak sulung Fiza & Ahmad. Walaupun saya tidak menjaganya tetapi kerana Irfina dia turut rapat dengan keluarga saya. Saya sangat gembira bertemu keluarga ini. Fiza dan suaminya bagaikan sangat menghargai dengan sedikit bakti yang mampu saya curahkan kepada keluarganya. Rumah lama mereka kini sedang berganti sebuah rumah baru al-al resort gitu. Ahmad yang mengilhamkannya. Mereka adalah jiran dekat Pak Jamil. Maghrib terakhir Ahmad sempat bersolat di sebelah pak Jamil. Bayangkanlah perasaan kita jika hanya beberapa jam selepas itu kita hanya mendengar kematiannya. Sesungguhnya manusia itu diingati kerana 2 perkara. Kebaikan dan keburukannya. Berbahagialah mereka yang sentiasa dikenang kerana kebaikan yang dilakukannya.

No comments: