Monday, June 8, 2009

Mengisi Ruang Waktu

Musim sekolah cuti tentu seronok kalau kita dapat membawa anak-anak kembali menjenguk datuk dan nenek di kampong. Sambil menziarah sudah pasti terpupuk juga kemesraan sesama sepupu dan sanak-saudara di kampong. Kesibukan membuatkan kita sering sukar mencari ruang waktu. Mampukah doa dan sekadar salam di angin lalu mengubat kerinduan hati.?


Anak kecil adalah pewaris budaya . Yang baik atau yang buruk akan terus kekal dalam minda . Biasa-biasakanlah adab yang murni, yang dididik atau ditegur orang-orang tua ada kebenarannya. Saya merasa sangat risau dengan kenyataan di NST. From fast food to video games...we are cultivating a generation of obese kids with a violet bent. (march,16, 2009). Sepanjang cuti ketika ibu ayah keluar bekerja sudah pasti anak-anak akan dididik oleh TV, DVD atau games. Saban hari plot drama di TV semakin mengusik hati hati kecil saya dan ibubapa yang lain. Saya tidak hairan jika sebelum cuti lagi ibu bapa sudah beriya-iya bertanya jika saya ada menganjur sebarang program masa cuti. Sudah pasti mereka sangat ingin mendaftar anak-anak untuk Kem Aulad. Alasan mereka. Tidak sanggup membiar anak-anak bangun lewat dan asyik dengan TV dan internet. Aduh...terasa sangat tugas ibubapa hari ini sangat mencabar. Adakah kita mempunyai sebarang solusi? Mampukah kem sekadar 2-3 hari mengubah budaya dan persepsi anak-anak kita terhadap hidup?

Satu alternatif ialah membawa anak-anak menyelusuri bandar kecil dan desa. Jika dulu anak-anak saya tidak begitu teruja bila di bawa ke kampong atau bandar kecil, tetapi semenjak diberi kepercayaan mengendali kamera mereka begitu seronok bersama kami. Lensa kamera bukan sekadar merakam peristiwa tetapi juga merakam objek yang lama dan kian lupus dimamah usia. Alangkah bertuahnya anak-anak berpeluang bermain dengan gadget yang canggih. Harapan saya dan suami muga peluang ini mampu memupuk minda kreatif, dan menyemai rasa sensitif kepada perubahan yang berlaku di sekeliling mereka. Semuga kesedaran itu akan dapat pula mengajak mereka berfikir untuk merubah apa yang tidak kena dan yang tidak patut. Anak muda adalah perubah zaman.

No comments: