Monday, June 29, 2009

Rona-rona Hidup





Petang semalam berangkat pulang ke rumah. Kak lang akan balik ke BBB dan Harith pula perlu dihantar ke asrama semula. Setiap kali lalu di depan masjid, kami pasti singgah mendapatkan bekalan udang dan ikan segar. Bila tinggal berdua sudah pasti menu kami akan berubah. Singgang dan asam pedas sudah menjadi pilihan utama.Walaupun mudah dan ringkas tetapi bila dipadankan dengan kembung segar dari Kuala Muda tentu laju sahaja suami menghirup kuah.






Radhi dan anak-anaknya bagaikan sudah menjadi kawan kami. Bila membeli sudah pasti mendapat harga istimewa. Dia yang bersara awal pandai sahaja membuka topik bercerita dengan suami saya. Anak-anaknya dibawa bersama berniaga supaya masa mereka terisi dengann cara yang berfaedah





Petai ini kalau dikawankan dengan udang memang sempoi. Tapi kami berdua sudah jarang memakan petai. Angin nanti penuh satu badan. Walaupun baik untuk kesihatan tetapi untuk orang dan bukan untuk kami. Sedap tu memang tak dapat dinafikan.Tapi kalau asyik tak sedap perut baik elakkan.







Udang-udangnya memang sangat segar dan murah. Bekalannya memang tidak banyak.Prinsipnya ambil untuk jual hari ini juga. Setiap pagi dia akan menunggu bersama peraih lain di Kuala Muda. Jika ada majlis atau kenduri jiran-jiran saya pasti akan memesan ikan segar darinya dan Radhi akan memberi harga sungguh istimewa"Tumpang buat kenduri "katanya.








Di musim durian begini Radhi turut menjual durian yang dipajaknya dari dusun di Balik Pulau. Buah durian yang dijualnya sedap dan murah. Kami membeli tidak banyak. Sekadar 2 ke 4 biji sahaja. Bergantung kepada bilangan isi rumah. Yang baiknya jika buah tidak eluk dia akan gantikan dengan buah yang baru. Hajat hati ingin membawa sebiji dua untuk abah Zaffran. Itupun kalau ibu Zaffran benarkan. Jika tak....tengok gambar sahajalah. Bagi yang jauh tu...ummi dah pesan lempuk dari pak cikRadhi. Kalau ada rezeki dapatlah merasa. Tu pun sekadar ambik bau...no!



































No comments: