Tuesday, July 21, 2009

Berlari Di Celah Bilah Waktu




Usai solat subuh saya sudah di belakang stering menghala ke Irsyad. Harith yang moody saja diam tak banyak cakap. Saya buat-buat tak faham. Anak bongsulah katakan. Ada masa saya manjakan tapi bab ponteng sekolah memang minta maaf banyak-banyak. Saya tahu dia penat dua hari berturut-turut menjadi hos melayan pelajar dari Besut . Mujurlah rumah tak jauh sangat boleh juga saya ulang hantar dan ambil dari asrama. Saya tahu dia tak sempat nak bermesra dengan bangcu. Tambahan pula bang cu dapat cuti sampai 4 hari. Tapi saya sejukkan hati dia insyallah nanti nak ke KMB bang cu tak dapat ikut pun! Dia diam saja. Saya yang tak sempat memasak sarapan kerana terpaksa menghantar sebelum jam 7 pagi menawar untuk membeli kuih tetapi dia menolak. Akhirnya saya biarkan dia melayan perasaannya.

Balik ke rumah dapat panggilan dari bang cik pula. Minta saya carikan tempat untuk khidmat masyarakat kolejnya di awal puasa nanti. Otak ligat berfikir nak cari sekolah mana yang nak jadi tuan rumah pada waktu cuti dan bulan puasa pulak? Terbayang dua tiga nama dari kalangan teman kenalan dan sahabat JIM yang mungkin dapat membantu.

Tengah kalut-kalut kak lang pula minta resepi egg tart. Hai...jadi emak ni semua kena tahu rupanya. Saya memang sangat bersyukur diberi peluang Allah terlibat dalam JIM.Sudah biasa buat kerja last minute buat dalam keadaan tertekan semua rupanya jadi bahan tarbiyaah diri dalam mengharungi dunia sebenar. ,


Untuk mengusir sepi suami mengajak saya menginap di Summit. Selepas ke SP menghantar bang cu saya memandu ke sini. Dia yang jadi traineer kursus anjuran bekas studentnya terpaksa berada di sini beberapa hari. Sambil bersantai di bilik saya melihat mail dari yahoogroup saya. Tugasan yang menanti di hujung minggu ini. Sungguh banyak. Diri saya? Adakah saya bersedia menginfakkan diri dan masa saya untuk kelangsungan dakwah.? Insyaallah..saya berjanji untuk sentiasa bersedia. Sebelum tidur masuk SMS dari kak lang yang kini menetap di rumah emak "Kaki mak tok yang patah tu kena balut sampai Khamis minggu depan. jenuh nak jalan x bleh nk buka balut" Camna?????Janji saya.......?????

No comments: