Tuesday, July 14, 2009

Jiwa Remaja

Berjalan-jalan menikmati pagi yang nyaman. Terserempak sekumpulan pelajar sekolah yang nampak gayanya tidak masuk ke sekolah. Berkumpul menghisap rokok di atas motor yang diisi minyak oleh mak bapak. Siapa yang berani menegur? Saya sekadar bertanya" Ai..tak masuk sekolah lagi ka...kan PK dok bersyarah dah tu?"" Tu...dok tunggu bagi habis dulu" jawab seseorang. "La...dengarlah mesti ada yang dia nak bagi tau..." tambah saya. "Bagi tau apa..beleter tak habis-habis" jawab mereka pula. "Pi..la..kesian kat mak pak...ingat kamu pi sekolah''pujuk saya. "Tak pa mak cik kami pi pun bukan cikgu peduli pun, depa jaga budak pandai-pandai saja"sambung mereka lagi sambil menghembus asap rokok. "Ni jangan dok isap rokok ,rosak kesihatan" kata saya sambil terus melangkah. "Tak..pa..klinik banyak mak cik!"
gelak mereka. Saya berlalu pergi dengan hati yang sebal. Hasrat hati nak menyedut udara nyaman tersedut pula asap dari nakotin anak-anak tu. Saya terfikir jika kita tidak dekati mereka siapa lagi? Merekalah asset kita di masa depan. Berbagai gejala sosial melibatkan mereka saban hari terpampang di dada akhbar. Siapakah ibu bapa mereka? Rasulullah mengajar kita supaya banyak-banyak berdoa memohon dijauhkan fitnah dunia. Anak-anak adalah cubaan Allah kepada kita. Mereka berbaju Melayu dan berkopiah tetapi tidak pun ke masjid solat Jumaat. Begitu juga pada bulan Ramadhan nanti, mereka melepak di taman permainan menunggu orang di masjid selesai rakaat ke 8. Mereka bukan orang lain.Mereka anak-anak kawan-kawan saya. Anak jiran-jiran saya juga. Jika ibu bapa mereka kurang berdoa marilah kita yang rajin berdoa tolong doakan mereka. Janganlah sempitkan doa kita sekadar untuk diri dan keluarga kita sahaja. Mohonlah kesejahteraan untuk muslimin dan muslimat seluruhnya. Muga sedikit sumbangan kita yang ikhlas dan bersungguh-sungguh mampu merubah senario yang sangat menyakitkan mata dan menyesak dada ini.

No comments: