Monday, July 20, 2009

Monolog


Tiba-tiba hati saya jadi sangat sayu. Setelah beberapa hari sibuk ke sana ke sini mengurus hal anak-anak tiba-tiba hari ini rumah jadi sunyi bagaikan negeri dilanggar garuda. Suami sudah ke tempat kerja dan anak-anak sudah kembali ke sarang masing-masing. Hari ini hari Isra' Mi'raj. Saya berniat ingin berpuasa namun tak kesampaian. Bila tinggal sendiri berpuasa adalah sangat baik kerana selera makan pun sudah sangat berkurangan. Bila terjaga sudah hampir subuh. Aduh! Kenapalah boleh kalah dengan bantal. Biasanya belum jam 5 saya sudah terjaga sendiri. Apa yang pasti Allah tidak mengizinkan. Saya terdengar satu ceramah "Jika kita susah bangun untuk solat malam kerana dosa kita di siang hari" Astarfirullah hal azim! Apakah dosa yang saya lakukan semalam? Jika tidak pada Tuhan mungkin pada suami , anak-anak atau jiran tetangga. Sedihnya hati ini jika kerana itu saya tidak terjaga tadi. Ya Allah ! Janganlah Kau berpaling dari aku, janganlah Kau jadikan aku orang yang rugi. Saya bermonolog sendiri. Masihkah ada kesempatan ?

No comments: