Monday, July 13, 2009

Ulat Buku

Buku...buku...bulu...Memang nak buat macam mana dah minat membaca. Cuma kalau dapat dikongsi bahan bacaan yang banyak ni memang baik. Itupun banyak yang sudah dihantar ke rumah anak yatim Pengkalan Hulu, Pusat Sumber SKTU dan lain-lain tempat. Saban tahun koleksi buku dan majalah pasti bertambah. Kalau LHDN bagi lebih dari RM500 untuk rebet rasanya kami boleh sampai taget tu kot. Anak pernah berangan-angan dengan saya ingin membuka kedai sewa buku di HUSM. Ketika menemani biras beberapa bulan dulu memang saya tengok pesakit dan orang yang menunggu pesakit semuanya rajin membaca. Dari baca Yassin, baca surat kabar, majalah, novel hatta baca kertas pembungkus nasi lemak. Maklumlah banyak masa terluang apa lagi yang boleh dibuat. Nak tidur macam dah tak larat nak tidur. Itu yang datang idea nak buka kedai sewa buku. Stok boleh angkut dari Bertam saja. Malangnya tak ada pula lot yang kosong. HUSM tu memang ramai pesakit dan pelawat juga siswa/i. Memang berpotensi.

Budaya membaca memang sangat baik. Kempen demi kempen dijalankan. Cuma saya rasa satu budaya yang patut ditanamkan ke jiwa anak-anak ialah sayangi buku. Saya masih ingat semasa di UK dulu di hujung minggu ada Car Booth Sale. Saya bukan jenis yang rajin mengumpul pinggan mangkok atau ornamental jadi yang saya cari sudah pasti buku disamping toys untuk anak-anak. Bermacam jenis buku yang dijual dengan harga yang sungguh murah. Ketika itu dengan kadar 5 pound pun kita sudah dapat banyak buku dan toys. Buku mereka sangat cantik dan kreatif. Ada buku yang gambar timbul, berbunyi dan bercakap.Anak-anak kecil sudah pasti suka lah buku macam tu tapi seperkara anak orang putih ni , buku yang di jual masih eluk tak ada pun bahagian yang terkoyak.Tapi kalau buku-buku dah sampai ke tangan anak-anak kita,
tak tahulah berapa lama boleh tahan. Tengok sahajalah buku dan majalah yang ada di perpustakaan. Kalau tidak pihak Pustakawan membaikinya sudah pasti cuma tinggal kulit atau isi yang berselang-selang muka.

Saya ada juga pinjamkan buku kepada orang tetapi bila buku sudah comot atau hilang terus saya sudah menjadi hilang roh berkongsi. Maklumlah untuk membeli buku yang bukannya murah terpaksa dijimatkan duit pasar dan keperluan lain. Bila dipinjamkan tak pandai pula menjaga amanah. Jadi sekarang buku-buku hanya dikongsi dengan anak-anak dan saudara terdekat sahaja. Nilai sesebuah buku itu bagi saya ibarat kata hanya jauhari yang mengenal manikam. Saya minat berbagai gendre. Ahli rumah pun begitu. Jadi kami pernah masuk Pertandingan Perpustakaan Keluarga anjuran Perpustakaan Awam Negeri Kedah.Dapatlah hadiah saguhati. Payah nak menang sebab syaratnya kena susun ikut sistem yang depa tetapkan. Bukan kerja mudah nak label lagi. Tapi saja cuba nasib dan dapat sijil penyertaan. Mungkin lepas ni kena katalog kan buku pulak. Baru tahu mana yang ada mana yang hilang. Agaknya saya ini memang mengikut perangai arwah bapa.Buku...buku...kitab...majalah..keratan akhbar......


No comments: