Wednesday, July 29, 2009

Rencam

Pulang menjenguk kampong. Mengait rambutan sementara belum mereput di hujung julai. Kak lang masih setia menemani mak tok dan wan. Kesempatan membawa abah dan mak menziarahi saudara mara yang sakit . Dari Kuala Pai hingglah ke Jalan Pegawai. Jalan sakan!!

Petangnya abah asyik bertanya suami bagaimana nak solat witir. Sedih juga melihat kesungguhannya. Maklumlah dah berpuluh tahun melakukannya tiba-tiba dia sedar dia sudah lupa dan tak ingat langsung tatacaranya. Maklumlah sekarang sudah masuk Syaaban sudah pasti jika umur panjang tak lama lagi akan menyambut Ramadhan. Malam-malam penuh barakah sudah pasti tiada serinya jika tak diisi dengan solat tarawih dan diakhiri witir. Rupanya bila kita sudah biasa melakukan sesuatu amal semasa muda bila dah tua begini dia akan datang secara natural. Bayangkanlah jika kita tak biasa dan menunggu waktu tua sudah pasti sukar untuk membuatnya.

Dapat panggilan dari kolej bang cik. Sabtu ada Hari Akademik. Puas mencari tempat tidur berbayar kat area Morib dan Bagan Lalang. Rupanya orang KL masih pergi mencari pantai dan rimba di hujung minggu . Jawapannya sama "Maaf cik dah penuh".Saja-saja nak bawa bang cik keluar rehatkan minda sambil tuning dan align mana-mana yang tak berapa kena. Hopefully dapat rechargekan dia. Ada 8 bulan lagi untuk dia menentukan nasib dan arah tuju. Kak Lah dah lepas cuma menunggu surat untuk terbang ke mana pula.
Minggu ini juga kena ke sekolah bang cu. Hari Profile...jumpa cikgulah bagi subjek yang perlukan pecutan lebih kuat. Staf-staf Uitm patut kena kuarantin di rumah kerana wabak H1N1 tu..tetapi since perintah ditarik balik nampak gayanya suami saya perlu berada di pejabat menyiapkan soalan peperiksaan. Kalau gitu kena memandu ke 0.1km Lebuhraya PLUS sendirian.


Cik Nad pula mengalami kesakitan sejak minggu lalu. Semalam langsung tak dapat tidur. Bila di scan ada bengkak di dalam kepalanya. Kesian pak cik Bad ! Mengurus hal sekolah, hal anak-anak dan hal mak mertua yang baru menjadi balu. Berat mata memandang sudah pasti berat lagi bahu memikul. Bila timbul keadaan begini mak juga akan terkesan. Bagi kami yang jauh sekadar menghimpun doa di pohon harapan. Insyaallah 4hb Ogos memang ada temujanji dengan Neuro di HUSM. Muga Allah mempermudahkan segala urusan.

No comments: