Monday, June 29, 2009

Ayuhai Ibu.

Sudah lama tidak bercerita tentang bab masak memasak ini. Saya menjadi tidak pandai memasak kerana ketika zaman sekolah saya dilarang masuk ke dapur. Kata wan "dapur untuk orang yang fikir nak kahwin kalau tak lulus periksa".Bertahun-tahun saya sekadar duduk di meja mengadap hidangan. Bila sudah makan bawa ke sinki dan basuhkan. Berpindah dari rumah ke asrama makin menjauhkan saya dari ruang lingkup dapur. Bila wan dan tok pergi kenduri atau kematian ke tempat yang jauh , saya akan curi-curi memasak. Sejak kecil saya entah kenapa minat sangat mengumpul resepi. Buku rampaian sekolah yang dilekatkan dengan resepi bukan mainlah banyaknya.




Bila dah kerja saban bulan ada mamak akan naik ke bank untuk jual buku. Apatah lagi saya akan beli buku resepi lagi. Sampai sekarang masih ada hobi yang pelik ni. Suami pun dah tak larat nak leterkan. Ini mesti keturun perangai bapa kot..suka beli buku. Tanyalah resepi apa konon-konon macam rajin memasak semua saya tahu. Tapi kalau dah memasak boleh tahan juga kawan-kawan memuji....bukan nak angkat bakul.Betul! Saya pun sangat suka bila ada orang minta nak bawa balik lauk atau makanan yang lebih. Paling suka kalau ada yang meminta resepi. Macam lah terror memasak. Ilmu apa salah dikongsikan. Ia tidak akan beri makna dan pahala jika tidak dikongsikan.


Bila ada Kem Aulad saya yang dah malas nak mengikut kerenah peserta lebih suka duduk di dapur. Ni menu ayam goreng berempah masa di Teluk Nipah. Menu spontan dan dapur yang buat perangai bagai membantut semangat memasak hari itu. Tapi alhamdulillah..bila 48 ketul ayam habis dimasak dan dimakan .Memang berbaloi berdiang di tepi dapur. Masa nak ke UK dulu memang saya sudah bersedia dengan buku resepi Masakan Keluarga dan buku kek sekali. Bila ada walimah saya sumbang juga sebiji kek. Itu pun kena di raptaikan dulu membuatnya..takut tak jadi. Sekarang kerja memasak dah mudah. Segala 3 in 1 la, balik campur telur dan air sahaja dah banyak dipasaran. Cuma saya sering menegur kawan-kawan yang masih muda. Rajin-rajinlah memasak untuk anak-anak. Jika anak-anak jauh apa lagi yang mengingatkan mereka kepada kita. Selain wang sudah pasti air tangan emak,kan? Sebulan sebelum balik anak-anak saya siap mengatur menu. Baik yang dah berkahwin apatah lagi yang masih bujang trang tang tang. Saya selalu beri alasan. Malas, tak dak masa,tak sempat...tapi sebenarnya bahannya dah siap dibeli terlebih dahulu. Saja buat jual mahallah konon. Janganlah biarkan anak-anak kita rindukan mee goreng mamak atau char keow tew telur ayam dibasuh atau mee udang Sg Dua. Biarlah dia rindukan bihun sup mak, laksa mak, cucok udang mak hatta air sejuk dari paip mak. Barulah kita pun akan bersemangat pergi belajar resepi terbaru dari kelas-kelas di Kolej Komuniti dan seumpamanya dengannya. Kalau kita tak berapa rajin pun bila anak-anak balik buat-buatlah rajin demi menambat hati mereka dan suami. Bila lagi nak suami pandang dengan pandangan rahmat,kan?

2 comments:

Ibu Alin said...

Teh setuju bebenor.. Sekarang ni rasa puas kalau dapat masak jamu org labu. At least once a week dapat juga dia org merasa air tangan emaknya...

Semalam masak serawa durian atas permintaan Fwz.. Resepinya ..atas talian...

Lady Qay said...

umi msk juga yg bestt