Sunday, June 21, 2009

Bahagia itu Berbagai Rupa

Bermula seawal 10 pagi kami sudah membawa abah untuk rutin check up di KMC. Kemudian ke Jalan Pegawai menziarahi kakak emak yang baru keluar hospital. Singgah pula ke rumah sepupu emak menziarah suaminya juga baru keluar wad. Sambil menunggu nasi masak saya dan emak memujuk abah untuk ke Kulim. Pada mulanya abah macam buat tak faham, tapi lama kelamaan dia bersetuju. Emak cepat-cepat memasuk baju ke dalam beg. Takut abah menukar fikiran. Kata emak" Macam loyar dok tekan tanya, tak mau mengaku-ngaku jugak" Kami tersenyum senang. Emak pun sudah berbulan-bulan tidak ke mana-mana. Hatinya bukan main lagi ingin ke rumah anak-anak tetapi bila abah tidak bersetuju tentulah emak terpaksa akur. Kehadiran anak cucu, jiran ,rakan dan saudara sekali-sekala dapatlah menceriakan hati emak. Ketika itu emak bagai wartawan melapur segala perkembangan abah.


Sesudah makan tengahari kami begegas pulang ke Bertam kerana perlu menghantar Harith pulang ke asrama. Sesudah solat asar abah berkata "Kata nak pi Kulim".Hm...abah dah mula menyoal tindakan kami. Jadi saya segera memberitahu abah "Selepas menghantar Harith baru kita pi Kulim na".


Bila kami tiba di muka pagar Darusakinah abah bagai teruja"Hem...."ucapnya panjang. Kami gembira kerana abah sudah mengenali destinasi kali ini. Cikgu Mis sibuk di dapur, maklumlah menyambut tetamu yang tak diduga. Hai hati mana tak dilamun rindu. Setelah hampir setahun tidak bersua muka akhirnya yang ditunggu pun tiba hampir 9.30 malam. Pembesaran jambatan Pulau Pinang telah memendekkan masa perjalanan. Bayan Lepas ke Kulim kini hanya 45 minit sahaja. Jom la mai Pulau Pinang!


Seperti selalu senyuman terukir di wajah abah bila cucu-cucunya menghulur tangan. Kami mengakhiri malam dengan mee rebus istimewa cikgu Mis, strawberry dan cherry ole-ole dari Dublin. Tiba kembali di rumah hampir 11malam. Mata dah berat, badan dah letih tetapi hati bersarat syukur kerana berjaya mengembirakan banyak hati-hati. Mata cepat sahaja tutup sebaik menyentuh bantal, sedangkan orang sebelah masih terkelip-kelip teringatkan laptop dan DSLRnya yang tertinggal kat bilik solat rumah DR A3. Selamat hari abah ya!

2 comments:

`Ammar Muhd said...

wahh pekena mee rebus ke?
semlm emak ayah ikhwan smpi.depa pi jalan rata..malam br blik. sempat kami jamu dgn peach, plum, cherry dan berries

syamil said...

dh balik....