Friday, June 26, 2009

Belajar Sepanjang Hayat

Kesempatan ke Amdi, USM untuk mendapatkan brochur bagi program wanita JIM Negeri ahad ini telah membuka peluang untuk saya ke Seri Malaysia Kepala Batas. Hotel yang baru sahaja memulakan operasi beberapa bulan lalu. Seminar Penyakit kronik:Diabetes. Seramai 150 orang peserta telah hadir bagi mendengar dan memahami tentang penyakit ini.


Seawal jam 8 pagi saya bersama peserta yang lain telah beratur di muka pintu bilik pemeriksaan. Masing-masing berdiri penuh sabar menanti jururawat USM menyiapkan alatan mereka. Ada yang tersenyum bila melihat paras gula dalam darah mereka di paras selamat dan ada yang mengeluh panjang bila bacaannnya tetap tinggi. Semalam kami diajar bersenam Wai Tan Kong. Lucu dan penuh gelak tawa melakukan senaman yang nampak mudah tapi memberi kesan kepada kesihatan. Sessi senaman dianjurkan di perkarangan Hospital Kepala Batas setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat jam 8 pagi. Senaman ini diamalkan oleh maharaja Cina beratus tahun yang lalu. Nak cuba.? Jom mai Kepala Batas.


Sesi berakhir hari ini dengan demo masakan sihat oleh Chef Amran dari Hospital KPJ Ipoh. Sambil chef menyiap peralatannya saya sempat berbual bertanyakan pengalaman kerja dsbnya. Maklumlah anak pun ada bidang tu...kata Chef ni di hospitalnya dia akan memasak apa sahaja menu yang diminta pesakit. Tapi dijagalah bahan dan amaun perasa dan perisa untuk menu tersebut. Pesakit ni macam-macam , ada yang boleh terima hakikat dia tu sakit, tapi ada yang nak makan macam masakan di rumah. Selagi daya dia cubalah menunaikan permintaan asalkan mendapat kelulusan dietician.


Sebelum balik dapatlah merasa masakan chef ni. Nampak simple, mudah tapi rasanya sedap. Hai..bila dah pergi seminar ni bukan mainlah menengok dan mengira kalori bila nak ambil makanan. Tapi bila dah tengok semua orang bagaikan lupa yang diri ada penyakit ketika menjamu selera di Delima Cofeehouse, Seri Malaysia. Kita pun tumpang sekaki. Begitulah sifat manusia macam yoyo. Sekejap takut, sekejap berani. Istilah "saya ni pantang jumpa" bagaikan dah sinonim. Tapi bila tengok slaid kaki kena potong masing-masing jadi seriau lah sekejap. Walau apau pun terima kasih kepada Salehuddin kerana memaklumkan seminar ini. Memang sangat berguna walaupun paras gula dalam darah masih di paras selamat. Kalau ada lagi..hello..hello la...

2 comments:

anaklaut said...

salam..

senaman asas kesihatan..

Lady Qay said...

kalau gula naik pun jgn risau ada anak dietitian nak tlg monitor..heheh