Thursday, July 23, 2009

Hujan Emas




Memang betul kata perpatah.





Setelah berhari-hari berhujan emas di tempat orang akhirnya saya dapat memulas kunci pintu rumah sendiri. Leganya rasa. Rindunya rumah It is good everywhere, but home is better. Awal pagi saya sudah berkemas, suami menggiat"Ai..ni sungguh ka nak balik rumah?" "Eh..mestilah saya dah dapat sindrom orang tua...rindu rumah sendiri". Selepas suami dan teamnya berlepas ke KHT untuk sesi "the real world" saya memandu pulang. Sengaja mengambil jalan kampong konon sudah bosan membayar tol. Setiba di rumah mel penuh di peti. Ada poskad birthday abu dari 'Ammar , kad poslaju dari Kota Bharu dan segala macam junk mail dan flyer yang depa main sumbat aja. Surat kabar pula bersepah di laman rumah. Hai...mamak ni main baling aja. Tapi silap saya juga tak bagi tahu dia. . Sambil menunggu cucian di mesin saya membuka NST. Baca sikit-sikit sahaja kerana hati ni bagai mencari sesuatu.

Wah...Harith menang peraduan father's day . Dia memang bercita -cita nak hadiahkan cincin atau apa barangan Habib itu untuk hari jadi abunya. Petang nanti memang saya berjanji untuk bertemunya di asrama. Sudah pasti dia teruja amat.Muga-muga kekeciwaan kerana tidak dapat ke Astro mengambil tiket melihat MU membuat latihan di Bukit Jalil akan sedikit terubat. Abunya yang sibuk di site segera dimaklumkan ."Macam-macam anak -anak ni "katanya. Sebelum tidur malam tadi Harith melaporkan dia terpilih untuk team bola bawah 14 tahun sekolahnya. " Cikgu siap minta I/C lagi. Nak pastikan umur " IC Harith yang asal hilang bersama dompetnya semasa cuti semester lepas .Saya mungkin tak sempat mengambil IC baru di JPN tetapi yang sementara pun okay gamaknya. Walau apa pun saya kena pergi segera ke JPN untuk membolehkan Harith menuntut hadiah Habib tu! Hm...rezeki hari jadi orang ...lah kan!.

Dad You are My Habib (my Love)

He cycled 30km everyday to attend school. The first one from his village to to study engineering in England in 1977. A good reader and a good listener. He is there to answer questions and help to overcome my problems. He never bored to impart knowledge. He loved his parents most. .When grandpa was bedridden he travelled every alternate days to take care of his dad. The best man is the one who honour their parents. He will scolded when I was naughty but will advised when I was wrong..He created jokes to cheer me up when my examination result was bad. or my favourite football team lost.The painful life prepared him to face challenges in life. The determination help him achieve his ambition. So Abu is my Habib (my love).
Posted By: Harith Muhammad

1 comment:

Sri Mersing said...

Ya... Home is better. But even my self born in Ipoh, but myhome now is Penag...