Wednesday, April 29, 2009

Belaian Rindu Belahan Jiwa

Meskipun hati gembira dapat pulang ke rumah, namun jauh di sudut hati ingatan saya melayang jauh ke TG. Ini gambar emak ketika sihat. Memang emak tak  pandai duduk diam. Ada-ada sahaja yang dilakukannya. 28 tahun menjadi menantu bukan satu tempoh yang singkat. Dia menerima saya seadanya dan saya tidak meletak garis sempadan dengannya. Mungkin itu menjadikan antara kami ada chemistry. Saya tak kan mampu mengambil tempat anak-anak perempuannya. Namun  saya cuba  menjadi menantu yang ikhlas berbakti sedaya yang upaya. Pesanan arwah emak ketika saya mengambil keputusan untuk berkahwin ialah"Bila berkahwin bererti kita menerima suami dan keluarganya. Tanpa susahpayah ibubapa suami kita tak mungkin kita akan mengecapi kesenangan dan kebahagiaan hidup. Bila suami beli rumah besar bukan ibubapa yang duduk tetapi isteri dan anak-anak. Kejayaan suami hari ini ada hasil dari susahpayah ibubapanya  di satu masa dulu". Ayat-ayat itulah yang tersimpan kemas di hati,di kala ini saya  ingin berkongsi kata-kata yang sudah jadi wasiat itu kepada semua anak-anak saya dan pasangan remaja di luar sana. Mungkin zaman sudah berubah tetapi hati manusia masih rindukan ketenteraman dan kedamaian. Segalanya bermula dari rumah.

Hujan sudah tidak turun sejak beberapa hari lalu, maka  sudah jadi tugas saya membantu menyiram pokok -pokok emak. Ketika menyiram mata saya tertancap ke bunga orkid yang berkembangan di laman . Bila membeli orkid saya sering meminta suami membeli sepasu orkid untuk emak. Bila menantu saya membeli 2 pasu, sudah pasti sepasu akan saya hadiahkan pada emak. Saya  suka melihat keceriaan emak bila melihat dan bercerita tentang orkidnya. Namun sejak abah ditimpa strok dan emak pula patah jari  kaki dia sudah tidak upaya menyiram dan membaja pokok-pokoknya. Jumaat lepas dia marah sangat bila cucu-cucu saudaranya memetik orkidnya untuk main masak-masak. Nak marah pun budak-budak. Sabar aje lah.!

Ahad lepas sekali lagi bersama abah ke KMC. Rutin check up. Abah sudah makin sembuh. Cuma ingatannya masih bercelaru. Makan mesti dijemput, disuruh makan dan alhamdulillah dia sudah upaya ke bilik air sendiri. Cuma bila mendirikan solat mesti ada orang  duduk di tepi. Mengajarnya niat, sehinggalah zikir sesudah solat. Kita cuma perlu memulakan dan abah akan n menyambung sehingga siap. Segala bacaan dan doa-doa masih tersimpan kemas dalam ingatan. Meskipun dia banyak lupa hal  keduniaan namun bab solat memang dia tak lupa. Oh! saya belajar banyak perkara ketika menjaga abah dan emak. Amalan masa muda akan menjadi kelaziman bila kita tua dan kita sakit. Bayangkan jika kita mengira untuk memulakan segala ibadah bila sudah bersara. Adakah kita akan diberi peluang dan kesempatan itu ? Hanya diri kita sahaja  yang mampu menjawab.

Rutin abah bagi yang ingin membantu menjaga abah/wan:
(terutama cucu-cucu yang bakal pulang bercuti, jauh dan dekat)

6am:       Bangun, mandi dan solat subuh.
7 am:      Menonton TV9 "Tanya Ustaz"
8am:       sarapan dan makan ubat
1.pm:      makan tengahari, makan ubat, wudu'
1.30pm: bersiap untuk solat zohor.
4pm:       bersiap solat asar
5pm:       minum milo o atau buah atau kuih.
6.45pm:  mandi, wudu dan menunggu solat maghrib
8pm:       makan malam, makan ubat
8.45pm : solat  insya'
9.30pm   siap untuk tidur, pasangkan ubat nyamuk dan kipas.
2am/4am: abah ke bilik air sendiri.

1 comment: