Monday, April 27, 2009

Tuai Padi Antara Nampak!



Hari ini saya berpeluang pulang ke rumah. siapa yang tak rindukan rumah. Rindu pada apa sahaja di rumah ini. Yang pasti sudah tentu rindukan teman sebilik sejak 28 tahun lalu. Memang kami jarang berpisah, jika dulu sesekali bila Abu ke luar daerah. Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini memang dia jarang amat ke luar daerah. Pernah sekali dia berkata"Kalau awak tak ada tak tahu lah saya macamana" Saya terdiam. Dan setelah mengumpul ayat saya berkata"Mudah-mudahan Allah menggantikan isteri yang lebih baik buat awak" Lepas itu kami diam melayan perasaan. Minggu ini emak tidak berapa sihat. abah macam biasa. Ceria walaupun dia tak upaya diajak berbual, bercerita macam dulu-dulu.Saya diam-diam berdoa agar saya diberi ketabahan dan kecekalan mengharungi hidup di masa hadapan jika perlu menjaga suami sakit. Saperti apa yang emak lakukan. Jika bukan ibubapa menunjuk contoh yang baik, siapa lagi yang akan menjadi role model anak-anak. Di atas keprihatinan itu saya memohon izin untuk kembali ke TG membantu emak. Sehari suntuk bertungkus-lumus menyedia keperluan suami yang tinggal. Walaupun sekadar ikan kembung goreng itu saya pasti amat bermakna baginya untuk dinner malam ini apatah lagi kalau ada sambal tumis udang, sudah pasti dia kan terkenangkan saya yang sering menemaninya makan. Muga Allah memudahkan semua urusan!

No comments: