Wednesday, April 8, 2009

Gol & Bola


Awal pagi dah terima called dari Harith. Apa lagi tanya result bola. MU seri,Arsenal  pun seri. Hai...anak-anak aku ni, kalau kat asrama pun sanggup talipon rumah nak tau pasal game yang depa minat. Aku teringat anak seorang sahabat yang sanggup lari keluar asrama semata-mata nak tengok bola. Apa pun Nabi SAW mengajar kita bersederhana. Dan inilah yang aku dan En Abu cuba terapkan ke jiwa anak-anak. Inilah pula datangnya konsep zuhud. Dah ada baju bola nak beli lagi,tu yang tak kenanya.Kalau kasut bola pula  ada orang dari  Korea tolong sponsored. Tak palah kan hadiah PMR. Aku juga tak setuju pendapat kawan-kawan supaya banned kan bola dari anak-anak. Sukan tu kan baik,tapi kita sebagai ibubapa yang patut  pandai menangani isu ini. Di era ini  jika banyak sangat dibangkang dan di"haramkan" pun susah juga. Kadang depan kita depa pandai berlakon takut di belakang kita macam-macam yang pelik-pelik depa lakukan. Pesan  Saidina Omar r.a "didiklah anak kamu mengikut zaman mereka". Jadi kerana itulah aku pun jadi kena pandai sikit sebanyak IT, supaya tak kena jual dengan mereka, insyallah.tak kot....

3 comments:

`Ammar Muhd said...

haha insyaAllah Zaid dan Harith tu akan lebih matang nanti. zaman mencari identiti kan! biasalah. abg dgn Bangcik dah lalui.

Ibu Alin said...

Kalau harith ngan bolanya, teh pula dgn Intan..tiap2 hari angan call tanya apa jadi kat Intan..teh ni dah naik muak tgk sinetron yg tak abis2 dirundung malang...

syamil said...

layan ja teh..........hhmmm.....abg,kita dh melalui nawh....lawak2