Monday, April 20, 2009

Bukit Cahaya Seri Alam 2

Rumah peladang dan sawah bendang adalah dua perkara yang begitu sinonim dengan diri saya. Saya mula mengenali sawah ketika Tok Wan saya berkahwin semula selepas kematian Tok. Bila musim menuai Tok wan dan tok akan pulang ke Kg Suka Menanti membantu Tok Nek mengangin dan menjemur padi. Saya yang sejak kecil tinggal di bandar sudah pasti begitu seronok melakukan aktiviti yang luarkebiasaan itu.  Paling saya gemari ialah bila belajar menumbuk padi untuk dibuat emping. Padi mestilah padi pulut, digoreng tanpa minyak dan ditumbuk silih berganti. Emping biasanya dimakan dengan kelapa kukur dan gula. Enaknya! Jika rajin dijadikan pula emping kerabu. Emping dimasak dengan cabai dan udang kering. Ditakdirkan pula bertemu jodoh dengan orang yang ada bendang ,cuma saya tidak pernah turun ke bendang melakukan apa aktiviti sekalipun. Pertama kerana saya takut lintah kedua kerana saya memang tak pernah dipelawa dan menawarkan diri. Jadi sawah hanyalah  tempat bergambar semata-mata.


semasa di BCSA  kami mengisi petang dengan berjalan ke Taman Padi. Bagi yang tidak pernah melihat sawah pasti teruja melihat pokok beras. Bagi anak-anak saya yang dibesarkan dikelilingi sawah padi mereka tetap beraksi dengan kamera di tangan. Mujurlah sawah telah di tanam semula , dan anak-anak padi tengah membesar. Suasana sungguh damai dan sejuk mata memandang. Saya rasa mungkin inilah perasaan abah mertua saya setiap kali berada  di petak sawahnya.  Mungkin itu antara sebab dia terus bertahan mengerjakan sawah bertahun-tahun lamanya.Walaupun anak-anaknya sudah tamat belajar dan menjawat berbagai jawatan. Sawah di desa tidak lagi ditanam untuk dimakan tetapi lebih untuk dijual sebagai  sumber pendapatan. Sebaik dituai dengan mesin padi akan terus dihantar ke kilang. "La tuan bendang pun tak dan nak  rhasa beras sendhiri , nak makan pi la kedai beli" itulah ungkapan yang sering saya dengar ketika abah, mak dan sanaksaudara bercerita tentang hasil padi masing-masing. Sawah kini hanya tinggal nama sahaja. Sebahagian besar telah ditukar menjadi  ruang pembesaran jalanraya dan lapangan terbang. Sawah hanya tinggal kenangan. Jika ingin merasai ketenangan itu jom berkunjung ke BCSA.

2 comments:

My Heart Draws A Dream said...

ummi..gmbr lang tak dak pon..tak aci ni..hihi

We Haus Enterprises said...

Hei...sendiri punya blog sendiri mau taruh la!