Wednesday, September 23, 2009

Angka Dan Angka


Paling gembira pada hari raya lalu sudah pastilah bang cu. Raya tahun ini jatuh pada hari ulang tahun kelahirananya. Saya dan kak lang sudah berpakat menemmpah kek blueberry dari  tempat kerja kak lang. Bang cu yang dilahirkan di Hospital Jitra ketika suami masih bertugas di Polimas. Dia adalah antara anak yang paling mudah dilahirkan. Amalan saya ialah membaca ayat yang dibaca Nabi Yunus ketika dalam perut ikan Nun. Doa ini diajarkan seorang teman, seorang ustazah yang sama menunggu kelahiran anaknya. Saya baru sudah solat zohor bila terasa sangat sakit. Setelah menyimpan telekung saya maklumkan kepada nurse bertugas dan saya terus di arah ke Labour Room. Lebihkurang 4. 15 petang bang cu pun selamat dilahirkan. Suami yang datang melawat petang itu terkejut melihat anaknya nyenyak tidur di kotnya. Barulah anak ini diazan dan diiqamahkan. Zaman ketika hp belum lagi menjadi barang mampu milik mernyukarkan perhubungan.

Ketika dia berusia 6 bulan saya dan suami dijemput menjadi tetamu Allah. Dalam masa seminggu saya mengajar dia meminum susu dari botol .Saya berdoa agar saya dapat menumpukan hati untuk beribadat dan dia yang dititipkan kepada mak toknya tidak pula  banyak  kerenah. Alhamdulillah...Allah memakbulkan doa saya. Hanya bila kami sudah bersiap-siap pulang ketika di Madinah tiba-tiba saya jadi sangat rindukannya. Saya cuba bayangkan wajahnya di dalam minda namun tidak muncul juga wajahnya.

Akhirnya sebaik kami selamat tiba di tanahair selepas memeluk anak-anak  yang lain saya menghulur tangan ingin mengambil bang cu dari mak toknya. Dia enggan dan terpaksa saya serahkan kembali kepada mak toknya.Malamnya saya membawa bang cu tidur bersama tetapi bila terjaga dia merangkak-rangkak sambil menangis.Mungkin mencari mak toknya. Panggilan bang cu diresmikan ketika Harith lahir 2 tahun kemudian .

Kini bang cu sudah di tingkatan empat. Bererti masa untuk dia terus bersama kami semakin singkat. Mendapat suntikan semangat dari kakak 2 dan abang2nya  menjadikan bang cu juga menyimpan hasrat ingin belajar di luar negara seperti mereka. Sebagai ibubapa sudah pasti kami akan merestui segala yang baik-baik untuk kehidupan mereka. Hasrat kami sudah  pasti ingin melihat bang cu  berjaya di dunia juga di akhirat muga dimakbulkan Allah..Ameen.

1 comment:

Teh Ais Gula Madu said...

insylh...doakan yg terbaik utk dia..taun dpn spm la eh...