Saturday, January 17, 2009

Aku dan Jiran


Pagi-pagi Zaffran dah pulang. Meski sekejap cukup mengubat rindu kami. Harith demam.Ni kes tak cukup minum air. Cuaca panas dan banyak latihan sukan buat dia lupa yang air tu menambah cecair dan oksigen ke dalam tubuh. Aku yang dah tak sedap badan 2-3 hari lepas macam malas nak bergerak. Menu pun yang simple-simple je. Aku dah sehari dua ni tak selesa betul nak keluar rumah. asal keluar rajin lah pula jiran menegur. Kalau perempuan aku takla kisah sangat. Ni lelaki siap pakai short lagi,baju pun tak pakai. Alahai macam terpenjara di rumah sendiri lah pula. Bila nak siram okid kena intai dulu dia kat depan ke belakang. Hai padanlah Nabi SAW kata antara nikmat hidup ialah jiran yang baik. Pakcik tu bukan tak baik cuma aku tak selesalah nak berbual dengan lelaki lama-lama.tambah pula kalau suami tak ada. Sekadar tegur sesekali boleh lah tahan.Ni macam nak buka sembang kedai kopi tu yang aku tak keluar rumah langsung sejak balik ke sini. Aku benar-benar berdoa aku dapat buat rumah ini macam rumah sendiri.Keluar masuk ikut suka.Depan atau belakang.Taklah macam orang lari dari along.Takut-takut aje. Ketika ini jiran depan rumah sedang berpindah. Lepas ni suamiku tak ada lagi geng menyembang. Dan aku tak dapat lagi lihat orang yang amat rajin membasuh kereta sepertinya.

No comments: