Thursday, January 22, 2009

Home Sweet Home


I'm home.Yeah inilah perasaanku bila dapat kembali ke rumah. Aku memeluk abang yang baru tiba semalam. Sepatutny aku pulang semalam dan menyambutnya tetapi memandangkan mak memerlukan kehadiranku untuk membantu mengurus abah aku menangguhkan perjalananku. walaupun mak tak mengucapkan tetapi aku yang dah mengenali mak dan abah selam 28 tahun ni tak sampai hati untuk melangkah pergi dan abu pula mengizinkan. Aku dah awal-awal hantar sms kat abang,muga dia mengerti . Abah nampak ceria bila kembali ke rumah. Aku pulang bersama Cik Nat untuk menyediakan tempat abah tidur. Malam tadi abah tidur lena dan hari ini pun abah nampak okay je.Cuma as usual kena pujuk ajak dia makan ubat dan makan bubur. Kesihatan abah bertambah baik cuma nak pulih tentu ambik masa bak kata orang "penyakit mai macam ribut, pi macam semut' Sebelum balik aku sempat mengunjungi Mak Wan, mak pak cik Amir. Macam-macam dibuka cerita masa duduk menumpang rumah arwah wan semasa Wan jadi guru besar Sekolah Sungai Yan. Tahun 50an dulu. wah...aku rasa seronok bila orang menceritakan kisah Wan masa dulu. Cengei.....garang tapi budak -budak semua jadi orang....Tu aura cikgu zaman dulu. Mak Wan ni masa mengajar di Langkawi sanggup bawa anak-anak orang Langkawi balik ke Alor Setar. Semua bayar duit sendiri. Maklumlah ibubapa zaman tu manalah ada duit banyak nak hantar anak pi holiday. jadi depa bagi beras,gula, apa sahaja untuk balas budibaik cikgu. Zaman sudah berubah dan hari ini aku baca dalam akhbar ada orang menyarankan Guru Besar patut ada body guard. Takut anak murid atau waris balun...hai...dunia dah banyak berubah.

No comments: