Friday, January 9, 2009

Harapan


Tiap hari kini tugasku menghantar bang cu ke sekolah. Bila dah dua- tiga hari mengantar dah pandai timing masa jalan mana yang sibuk. Simpang mana kena slow down, traffik light mana yang lama.Sebagai ibu aku memang suka mengambil tahu tentang hal sekolah anak-anak. Tiap tahun aku cuba hadir dalam semua Mesyuarat PIBG dan Hari Anugerah. Walaupun tahun itu tak ada anak yang dapat hadiah tapi aku suka melihat kejayaan anak-anak orang lain. Sekarang cuma dua orang sahaja lagi anak yang bersekolah .Tingkatan 2 dan 4. Bila melihat kejayaan anak orang lain aku teruja ingin menerap kejayaan yang sama kepada anak-anak. Kami tidak memaksa anak-anak memilih satu bidang profesyen. Kami menghargai kepelbagaian kerana Allah jadikan manusia itu berbeza-beza. Tujuh anak tujuh juga kerenah dan citarasa masing-masing. Kami sebagai ibubapa hanya menunjuk jalan, menjadi penasihat dan memberi pandangan bila anak-anak perlu membuat keputusan besar dalam hidup masing-masing. Sehingga kini aku berterimakasih kepada suami yang banyak memberi kuasa autonomi untukku bertindak. Aku yang banyak memberi pandangan tentang pilihan kerjaya anak-anak. Dan paling excited bila tarikh result nak keluar, bila iklan biasiswa, bila tarikh masuk IPT dll .Aku harap anak-anak tidak tertekan dengan kerenahku ini. Tiada niat lain melainkan mencari yang terbaik untuk kamu semua.Alhamdulillah...setakad ini aku rasa dan percaya anak-anak bergembira dengan bidang yang mereka pilih. Ini digambarkan dalam prestasi mereka setiap semester.Jika result ok maknanya mereka ok kot. So far tak dak pula yang tak ok.Suami sebagai warga pendidik sudah pasti orang yang terbaik menyediakan anak-anak tentang cara belajar di IPT. Sebagai ibubapa ,ummiabu doakan semua anak-anak berjaya di dunia dan akhirat. Muga Allah meredhai hidup kita.

No comments: