Friday, January 9, 2009

Anak dan asrama


Sudah seminggu Harith pulang ke asrama. Adalah sekali dia menalipon. Aku rasa tahun ni dia okay sebab dah setahun duduk asrama. Tahun lepas dia berharap sangat dapat SBP atau MRSM. Bila sorang sorang kawannya keluar ke SBP atau MRSM dia macam monyok saja. Tapi..bila dah lama sikit okay lah tu. Tapi satu hari dia pernah kata padaku" Mujur Harith tak dapat SBP ,jika tidak Harith mesti rindu ummi"Aku peluk dan kata "Allah knows the best....ada orang boleh ,ada orang tak boleh tanggung rindu. Macam mana sayang pun kita tetap akan terpisah,jika Harith dapat belajar ke luar negeri atau ummi atau abu mati dahulu" Aku lihat dia diam dan ada airmata bergenang di kelopak matanya. Dia anak bongsuku.Tapi dari kecil kami tak pernah manjakan berlebihan . Tahun 1 lagi dia dah kena basuh baju,sidai baju,kutip baju, iron baju dan basuh kasut sekolah sendiri. Jadi bila naik Form 1 dia sendiri kata dia nak duduk asrama sebab nak disiplinkan diri. Aku cuma memberi kemahiran hidup yang aku rasa akan memudahkan mereka bila terpaksa keluar dari rumah. Ada orang tanya aku tak kesian anak ka suruh buat itu dan ini. Aku rasa kalau anak tak dilatih,tentu ibubapa yang jadi letih. Jadi suamiku buat surat rayuan dan dia yang asyik pergi jumpa Pengetua bertanya bila boleh masuk asrama. Sejak itu bermulalah dunia barunya di sana sehingga kini. Bila Ayah Alin tanya dia tak nak buat rayuan ke SBP ke? Dia sendiri yang jawab"Dia nak terus duduk Irsyad".

No comments: